Danske firmaer går glip af sydtyske eksportindtægter
Sydtyskland er et stort, men overset marked for dansk eksport. Pengene og efterspørgslen er ellers tilstede.


Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kigger fredag morgen forbi München, hvor han mødes med nogle af de danske virksomheder, der er lykkedes med at eksportere deres varer til Sydtyskland.

Det er imidlertid kun et fåtal. Bayern er et af de steder i Tyskland, hvor væksten er størst, men samtidig er det en af de delstater, som danske virksomheder eksporterer mindst til.

Dansk Industri har beregnet, at hvor danske varer udgør 14,6 procent af den samlede vareimport i den nordligste tyske delstat, Schleswig-Holstein, er den tilsvarende andel i Bayern kun 0,5 procent.

Det gør Sydtyskland til et oplagt satsningsområde, mener cheføkonom Klaus Rasmussen fra Dansk Industri.

- Det er dér, der sker mest lige nu, og det er dér, den største rigdom findes. Derfor vil vi gerne slå et slag for, at Tyskland ikke stopper ved Hannover.

- Det virker som om, at de danske virksomheder måske overser mulighederne sydpå, siger han.

Alfred Reckendrees er lektor i virksomhedshistorie ved Copenhagen Business School og er selv tysker.

Han peger først og fremmest på geografien som årsag til de skæve tal. Det er som udgangspunkt lettere at afsætte varer i nærområderne, hvor transportudgifterne er mindst.

Men han mener, at der er en række historiske faktorer, der spiller ind, når man skal forklare skævheden i den danske eksport.

- I Bayern og i Baden-Württemberg har man traditionelt vendt sig mod Østrig og Schweiz. Det afspejler sig både kulturelt og sprogligt, og det er nærmest blevet selvforstærkende, siger han.

Lars Løkke Rasmussen rejser fra München videre til Berlin, hvor han skal mødes med den tyske forbundskansler, Angela Merkel, fredag middag.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.