Danske butikskæder er blevet populære i London. Blandt andet kan den danske butikskæde Tiger leve godt på sin danske identitet, og nu kan man også finde en Tiger-butik i hjertet af London på den populære shoppinggade Oxford Street. Det skriver Berlingske Business.
Herhjemme er kæden kendt for sine billige varer og sjove påfund, og nu er den danske butikskæde blevet populær i London.
"Vi har samme koncept som i København, men her i Storbritannien betragtes vi som en skandinavisk, lavpris-designerbutik," siger Philip Bier, der er butiksejer.
Tre uger efter butikkens åbning kunne Brier fortæller, at der hver dag kommer 1200 kunder 'gennem kassen',
Dansk er et plusord
Flere af varerne i butikken bliver præsenteret på både dansk og engelsk, og det er en del af hele konceptet, hvor danskheden dyrkes. Ifølge Bier er dansk nemlig et 'plusord' i London i øjeblikket.
"I de 30 år, jeg har boet herovre, har jeg aldrig før oplevet den opmærksomhed omkring Danmark, som der er her nu og omkring det skandinaviske look," siger han til Berlingske Business.
Brier driver i dag 30 Tiger-butikker i London og det sydøstlige England i et delt ejerskab med moderselskabet i Danmark. Han åbnede den første Tiger-butik i England i 2005.
Tiger-kæden er ikke ene om at have invaderet det engelske marked. Også Sticks'n'Sushi, BoConcept, Joe & The Juice, MASH og CrossEyes er kommet ind på det boomende marked i Londons centrum, hvor prisen på huslejen kan få de fleste danskere til at falde ned af stolen.
Kilde: Berlingske Business.