Dansk virksomhed nyder godt af stigende hang til ost
Omsætning og bundlinje voksede i ingrediensvirksomheden Chr. Hansen i det forskudte regnskabsår 2014/2015.
Stigende osteproduktion får omsætningen til at vokse i Chr. Hansen, som har hovedkvarter i Hørsholm.
Stigende osteproduktion får omsætningen til at vokse i Chr. Hansen, som har hovedkvarter i Hørsholm. Foto: Chr. Hansen/free


Ost gavner på bundlinjen i den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen, og det får selskabets topchef, Cees de Jong, til at erklære sig meget tilfreds med afslutningen på regnskabsåret 2014/2015.

Chr. Hansen udvikler og sælger ingredienser til fødevarebranchen og den farmaceutiske industri. Det er især selskabets division for kulturer og enzymer, der er vokset i fjerde kvartal, og som hjalp årets samlede vækst i selskabet op på 10 procent.

- Vi sluttede året af med et meget godt kvartal, hvor Cultures & Enzymes havde en organisk vækst på hele 12 procent, hvilket er helt fantastisk, siger Cees de Jong Ritzau Finans.

- Det var hjulpet af en stærk osteproduktion, og det hjalp os, både hvad angår kulturer og enzymer.

Medvind på valutafronten er også med til at få omsætningen i Chr. Hansen til at vokse i regnskabsåret 2014/2015.

Selskabet kom ud af det forskudte regnskabsår med en omsætning på 859 millioner euro svarende til 6,4 milliarder kroner mod 756 millioner euro eller 5,6 milliarder kroner i 2013/2014.

Det er en vækst på 10 procent, som også er hjulpet på vej af den stærke dollarkurs, oplyser selskabet i en meddelelse til fondsbørsen.

Årets resultat landede på 163 millioner euro mod 132 millioner euro året før i Chr. Hansen.

Topchef Cees de Jong forventer en lidt lavere vækst i det kommende regnskabsår på 8 til 10 procent.

- Vores langsigtede ambition er at have en organisk vækst på 8-10 procent. Vi havde et meget stærkt fjerde kvartal i det forgangne år, og det hjalp os med at nå 10 procent i organisk vækst, siger han til Ritzau Finans.

- Og vi siger altid, at man ikke må dømme Chr. Hansen på et enkelt kvartal. Næste år vil vores dyrefoder-segment være ramt i de første to kvartaler, og det vil ramme væksten, siger Cees de Jong med henvisning til en stor kunde, som Chr. Hansen mistede i sidste kvartal.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.