Rederiet D/S Norden har indgået sin største aftale nogensinde mål på volumen.
Selskabet skal de næste 10 år sejle kul fra Indonesien til et kraftværk på Luzon Island i Filippinerne.
I alt skal mellem 20 og 24 millioner tons kul fragtes via søvejen, begyndende i første kvartal næste år.
- Vi er både stolte over og glade for, at GN Power har valgt Norden til at stå for transport af kul til dette moderne kraftværk de kommende 10 år, siger administrerende direktør Jan Rindbo i en kommentar.
D/S Norden har lige siden kraftværkets opstart i 2013 stået for transporten af kul, men indtil nu har det været med en bestemt kulproducent som kunde.
Fremover køber kraftværket sit kul fra forskellige producenter i Indonesien, og så skal det danske rederi sørge for, at det når frem til kraftværket, der ligger i Bataan-provinsen.
Der bliver tale om 25-30 ture om året, og hver transport forventes at tage cirka 20 dage.
Transporterne kommer til at foregå med skibe af Panamax-typen.
De er mellem 215 og 230 meter lange og højst 32 meter brede og har en lastkapacitet på mellem 70.000 og 85.000 tons.
Norden er et af Danmarks ældste rederier, hvis historie går helt tilbage til 1871. Det er samtidig Danmarks næststørste efter Maersk Line, målt på tonnage.
Selskabet gør sig både inden for tørlast og tankskibe og driver i alt 238 skibe, hvoraf nogle er chartret hos andre selskaber. Samtidig er der 15 nye på vej.
I alt beskæftiger Norden næsten 1000 mennesker, både på sine kontorer og på sine egne skibe.
/ritzau/