Dansk motorsport fryder sig over Magnussen-udvikling
Kevin Magnussen var næsten dømt helt ude af Formel 1. Men alt er vendt på hovedet de seneste dage og uger.
Hvis Kevin Magnussen som ventet bliver Formel 1-kører for Renault, kan han være med til at præge toppen af kongeklassen i mange år frem, vurderer ekspert.
Hvis Kevin Magnussen som ventet bliver Formel 1-kører for Renault, kan han være med til at præge toppen af kongeklassen i mange år frem, vurderer ekspert. Foto: Grand Prix Photo/Scanpix


Meget tyder på, at Kevin Magnussen får en unik chance hos Renault, som onsdag holder pressemøde og præsenterer sine kørere og planer for 2016 ved et pressemøde i Paris.

Pastor Maldonado, som stod til den ene plads, meddelte mandag, at han endegyldigt er ude af billedet, så det vil være overraskende, hvis Magnussen ikke bliver præsenteret i Paris.

- Der skal noget af en fantasi til for at forestille sig, at det ikke passer. Det viser bare, at man aldrig skal tage noget for givet i den sport.

- Det er ikke bare kommet ud af det blå. Man har arbejdet intensivt på det bag kulisserne hele sidste år for at finde et sted til ham i år, fortæller sportschefen i Dansk Automobil Sports Union (Dasu), Bo Baltzer Nielsen.

Han gnider sig i hænderne over den fantastiske udvikling for dansk motorsport og især Magnussen.

- Det er jo en kæmpe chance for Kevin på den lange bane.

- Renault har som bilfabrik ressourcerne og stod også bag Fernando Alonsos to verdensmesterskaber for ti år siden. De ved godt, hvad der skal til, og de tror, Kevin er fremtidens mand og kan vinde VM om et par år.

Renault overtog i december et Lotus-hold, som var på fallittens rand. Og derfor går der formentlig noget tid, før Magnussen kan få succes.

- Der er ikke nogen, der skal tro, at de kører med om løbssejre i år, og det gør Renault heller ikke selv. Det bliver et konsolideringsår for dem, siger Bo Baltzer.

- Bilerne Renault kørte i sidste år, var ikke udviklet ordentligt. Så de er bagud i forhold til konkurrenterne, siger Bo Baltzer.

- Men Kevin vil køre en del placeringer i top-ti. Han vil kunne score point på regelmæssig basis. På en god dag kan han komme i nærheden af en podieplads, men så skal der også held med i sprøjten.

- Får han en god bil, så har han talentet til at blive verdensmester. Men tidligst i 2018, vurderer Bo Baltzer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.