Dansk Industri: Moms på pakkepost spænder ben for nethandel
Det vil kun blive mere besværligt for både netbutik og kunde, hvis der skal betales moms for at sende pakker.
Det kan blive en dyr fornøjelse at handle på nettet, hvis det besluttes at der skal være moms på pakkepost. Derfor frygter Dansk Industri, at det kan få konsekvenser for erhvervslivet.
Det kan blive en dyr fornøjelse at handle på nettet, hvis det besluttes at der skal være moms på pakkepost. Derfor frygter Dansk Industri, at det kan få konsekvenser for erhvervslivet. Foto: Colourbox/Free


Det vil blive et hårdt slag for de virksomheder, der lever af at sælge varer over internettet, hvis der for fremtiden skal være moms på pakkepost.

Det mener Annette Falberg, branchedirektør i DI (Dansk Industri, red) Handel.

- Det er tre skridt tilbage for danske nethandlere, da det bliver en enorm omvæltning. En ny aftale vil kun forringe konkurrencevilkårene, siger hun.

De nye forhold kan blive en realitet, hvis regeringen vælger at ændre på momslovgivningen.

Tidligere har Post Danmark haft særlige momsregler, der betød, at der ikke skal betales moms af pakkerne, men den regel risikerer at blive ændret med en ny momslov.

Og det vækker bekymring hos Annette Falberg.

- I dag sætter nethandlerne en standardpris for fragten som eksempelvis 49 kroner. Det vil ikke gå med en ny aftale, hvor forhandlerne bliver nødt til at lægge hver eneste pakke på vægtskålen, for at kunderne betaler det rigtige i moms.

Uroligheden hos Dansk Industri er særlig stor, fordi fragtpriser i forvejen er en udfordring for de danske virksomheder.

- Vi er i hård konkurrence med udlandet. En tredjedel af de danskere, der shopper på nettet, handler i udlandet. En af de store årsager til det er de lavere priser, siger Annette Falberg.

Hos interesseorganisationen Dansk Erhverv, der ligesom Dansk Industri repræsenterer danske virksomheder, er man ikke enig.

- E-handlen kommer da til at få gavn af en mere velfungerende konkurrence på fragtmarkedet.

- Post Danmark er i dag markedsførende - men der er jo også flere andre landsdækkende pakkedistributører, som jo i dag leverer med moms. Hvad er argumentet for, at Post Danmark ikke skulle kunne klare det samme? siger markedschef i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

Sideløbende med momsindførslen er regeringen i gang med at forhandle en ny postaftale på plads i samarbejde med Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, der skal til afstemning tirsdag.

Partierne er blevet enige om at skære antallet af postdage fra seks til fem og afløse den hurtige A-post med B-post, der er tre dage undervejs, men aftalen er ikke forbundet med momslovgivningen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.