Dansk Folkeparti vil sløjfe ny togbro over Vejle Fjord
En ny Vejlefjordbro er for dyr til Togfonden mener finansordfører René Christensen (DF).
Vejle Fjord slipper for an togbro til fire milliarder kroner, som Dansk Folkeparti vil spare væk fra Togfonden. Regeringen vil skære 21 milliarder kroner, fordi olieprisen er styrtdykket, siden S-R-SF-regeringen aftalte Togfonden med DF og Enhedslisten.
Vejle Fjord slipper for an togbro til fire milliarder kroner, som Dansk Folkeparti vil spare væk fra Togfonden. Regeringen vil skære 21 milliarder kroner, fordi olieprisen er styrtdykket, siden S-R-SF-regeringen aftalte Togfonden med DF og Enhedslisten. Foto: Holmenlund Christensen Casper/Polfoto


Selv om Dansk Folkeparti ikke ligesom regeringen vil skære 21 milliarder kroner af Togfonden, så skal Vejlefjordbroen sløjfes, fordi den ny togbro koster mindst fire milliarder kroner.

Det siger Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, til, at regeringen vil skære tre fjerdedele af Togfonden, som S-R-SF-regeringen aftalte med DF og Enhedslisten. Fonden skal sikre en times togtid mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg.

- Vi er skeptiske over, om de optimistiske oliepriser, som den tidligere regering lagde til grund, holder. Det tror vi desværre ikke. Derfor lavede vi en sikkerheds-buffer (stødpude) på fem milliarder, siger René Christensen.

Han vil ikke sætte tal på, hvor meget Dansk Folkeparti vil spare, men mener, at elektrificeringen af togstrækningen er vigtigere end Vejlefjordbroen, som kun sparer seks minutters togtid.

- Vi venter ikke, at der kommer 28 milliarder i Togfonden. Derfor foreslår vi at pille det store projekt ud, som giver allermindst, men koster allermest, nemlig Vejlefjordbroen, som koster fire milliarder kroner, men kun giver få minutter, siger René Christensen.

Derimod afviser SF's gruppeformand, Jacob Mark, at regeringen må beskære Togfonden, fordi olieprisen er styrtdykket.

- Det er et historisk angreb på den offentlige transport i Danmark. Jeg frygter, at det vil få landet til at knække midt over. Alle, der kører med den offentlige transport for tiden, kan se, at der er brug for en ekstra indsats, siger Jacob Mark.

Spørgsmål: - Men tvinges regeringen ikke, når olieprisen er faldet fra over 100 dollar tønden til 30 dollar?

- Nej. Det handler mere om, at regeringen ikke har ambitioner for den offentlige transport. Olieprisen har altid svinget frem og tilbage, siger Jacob Mark.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.