Danmark må strenge sig an for at bejle til tyskerne
Formanden for Dansk-Tysk Handelskammer mener, at eksporten til Tyskland kan blive meget større end nu.


Statsminister Lars Løkke Rasmussen er fredag på besøg i Tyskland, og ud over at spise frokost med den tyske forbundskansler, Angela Merkel, er formålet med besøget også at gøre opmærksom på Danmark som handelspartner for tyskerne.

18 procent af den danske eksport går til Tyskland, men med udsigt til solid tysk BNP-vækst er der grundlag for at øge strømmen af varer sydpå de kommende år.

Det kræver dog, at Danmark markedsfører sig selv på det, vi kan og er gode til.

- Det handler om at få tyskernes øjne op for, hvad Danmark og danskerne kan. Det danske arbejdsmarked er fleksibelt, og niveauet af arbejdskraften er fremragende.

- På den måde skabes gode produkter af høj kvalitet, som matcher de tyske krav, siger Jens-Peter Saul.

Han er selv tysker og samtidig både formand for Dansk-Tysk Handelskammer og administrerende direktør hos ingeniørvirksomheden Rambøll.

Han mener også, at regeringen har et ansvar for at skabe et positivt billede af Danmark, og det indbefatter mere end bare at komme på høflighedsvisit en gang imellem.

- Danmark fylder meget lidt i sydtyskernes bevidsthed. Og lige nu er Danmark i medierne af de forkerte årsager. Hvis man vil sparke døre ind, nytter det ikke noget samtidig at ville holde andre nationaliteter ude.

Det samme gælder for de virksomheder, som vil forsøge at få fodfæste i Tyskland, hvor de sydlige delstater Bayern og Badem-Württemberg står for en tredjedel af den samlede tyske vareimport.

- Tysk industri drives i høj grad af personlige kontakter, og sådan er det også i Sydtyskland.

- Derfor er du nødt til at etablere dig i lokalområdet, gerne med en lokal partner, som forstår den tyske virksomhedskultur, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.