Dankortet blev svinget 113,2 millioner gange i juni
Brugen af dankort fortsatte op i juni, hvor selskabet bag specielt glæder sig over brugen af kontaktløse kort.
Brugen af dankort steg igen i juni.
Brugen af dankort steg igen i juni. Foto: Colourbox.dk/Free


Danskerne brugte lystigt deres betalingskort i juni, hvor både antallet af transaktioner og den samlede værdi, der blev brugt med dankort, steg. Det viser nye tal fra Nets, der står bag kortene.

113,2 millioner gange blev dankort brugt i sommermåneden, hvor der blev købt ind for samlet 33,5 milliarder kroner. I juni 2015 var de tal på 103,2 og 31,1 milliarder kroner.

Tallene bringer lidt lys i mørket hos Jyske Banks cheføkonom Niel Rønholt, da privatforbruget ellers lignede, at det var gået helt i stå.

- Vi tolker således dagens tal som let positive. De indikerer klart, at privatforbruget ikke er gået helt i stå, sådan som vi ellers så tegn på tidligere på året. Og måske er købelysten endda på vej til at stige yderligere, skriver cheføkonomen.

Hos Nets fremhæver man, at brugen af kontaktløse dankort buldrer frem, i takt med at de bliver mere udbredt. De 2,2 millioner kontaktløse dankort, danskerne har fået mellem hænderne, blev brugt seks millioner gange.

- Undersøgelser viser, at nogle kortholdere holder igen med at bruge den nye funktionalitet på deres kort. Men når de først har prøvet at betale kontaktløst, gør de det hyppigere og hyppigere, skriver Nets.

De kontaktløse dankort blev indført for at mindske svindel med kortene, hvor forbrydere aflurer brugerens kode.

Ud over brugen af de kontaktløse dankort viser junis tal, at handlen på internettet stiger igen. Dankortforbruget på nettet var på 4,8 milliarder kroner, en stigning på 14,6 procent år til år.

Ifølge Dansk Erhverv betyder det, at handlen på nettet vil overstige 100 milliarder kroner i 2016.

- Det er en milepæl for dansk e-handel, og intet tyder på, at de tocifrede vækstrater flader ud foreløbig.

- Væksten i e-handlen understreger behovet for, at virksomhederne møder forbrugerne på deres præmisser, uanset om det er i netbutikken eller i den fysiske butik, skriver markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.