Danfoss-boss: Det har været hårdt arbejde
Industrikoncernen står stærkt i den globale konkurrence efter at have øget dygtigheden, siger Danfoss' topchef
Der er brugt meget krudt på at nå til det sted, virksomheden er i dag.
Der er brugt meget krudt på at nå til det sted, virksomheden er i dag. Foto: Danfoss/free


Det kommer ikke af sig selv, når Danfoss fortsætter med at levere økonomisk fremgang, som giver industrikoncernen større muskler at spille med på den globale scene.

Det siger Danfoss' koncernchef og administrerende direktør, Niels B. Christiansen, i et interview med Ritzau.

- Det korte svar er, at vi står rigtig stærkt. Det er også det, vores resultat afspejler, siger han.

Koncernchefen henviser til selskabets regnskab for 2014, der både viser rekordhøj omsætning og indtjening.

Når selskabet, der har hovedsæde i Nordborg på Als, står stærkt, skyldes det ifølge koncernchefen, at der er brugt meget krudt på at øge Danfoss' konkurrenceevne de seneste fem år.

- Det drejer sig om, at vi er blevet dygtigere på kvalitet og på indkøb, samtidig med at produktiviteten er i top, siger Niels B. Christiansen.

Strategien hos Danfoss går på at sætte endnu mere skub i væksten. Derfor leder selskabet efter "geografiske vækstlommer", hvor der er efterspørgsel efter produkter inden for infrastruktur, fødevaresektoren samt klima og energi.

- Det er et vigtigt konkurrenceelement, at vi også globalt har styrken og størrelsen til at vinde de steder, hvor vi er med, siger Niels B. Christiansen.

I øjeblikket sælger Danfoss sine produkter i mere end 100 lande med Nordamerika som det største marked.

På grund af den fortsatte vækst, der drives frem af udlandet, kan der spekuleres i, om Danmark og baglandet på Als bliver skubbet til side på prioritetslisten. Men det er ikke tilfældet, understreger koncernchefen.

- Vi har en rigtig stærk kultur i Danfoss. Det er mere en kultur, der har at gøre med, hvordan vi leder selskabet, opfører os over for hinanden og har det med hinanden.

- Den har selvfølgelig afsæt i Als, men det er misforstået at tro, at det er en alsisk virksomhed på den måde. Det er en global virksomhed med en kultur - og den vil fortsætte, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.