Dan Jørgensen langer mere økologi over disken
Efter en måned bag kassen med Dan Jørgensen som brugsuddeler er salget af økologiske varer steget 49 procent.
Med fødevareminister Dan Jørgensen (S) som brugsuddeler er salget af økologiske varer steget 49 procent
Med fødevareminister Dan Jørgensen (S) som brugsuddeler er salget af økologiske varer steget 49 procent Foto: GORM BRANDERUP/POLFOTO


Fødevareminister Dan Jørgensen (S) har gennem de seneste fire uger fungeret som uddeler i SuperBrugsen Hjallese i Odense for at bevise, at det kan lykkes at øge salget af de varer, han ønsker at fremme: Økologi, dyrevelfærd, sundhed og lokale fødevarer.

Salget er steget, og udviklingen for økologi har været flot, men der er udfordinger forbundet med at udbrede eksperimentet, mener administrerende direktør Peter Høgsted, Coop:

- Eksperimentet har været en succes, og det har været sjovt at gennemføre. Men når vi ikke straks ruller det ud over hele landet, skyldes det, at der er forskel på vores kunder, siger Peter Høgsted.

- Vores mål er at fordoble økologisalget over de kommende fem år. Det gør vi ved at gøre det i en takt, der passer vores kunders ønsker lokalt.

Peter Høgsted tror, at differentieret moms og færre afgifter på sunde varer af sig selv vil øge salget.

- Nu har vi eksperimenteret på min banehalvdel en måned. Nu er tiden til at gøre det på ministerens banehalvdel. Og jeg vil foreslå, at vi indfører differentieret moms, som der er i alle andre lande i Europa, så sunde og økologiske varer bliver billigere.

- Derudover skal punktafgifter på sunde varer fjernes. Det, er jeg overbevist om, også vil fremme salget over hele landet - i mere end en måned, siger Peter Høgsted i en pressemeddelelse.

Udfordringen fra Peter Høgsted kommer på baggrund af, at Dan Jørgensen sidste sommer kritiserede dagligvarebranchen for at gøre for lidt for at fremme dyrevelfærd, for at tage for høje avancer på økologi samt for at fremme usunde varer.

Dan Jørgensen er glad for resultatet.

- Jeg er meget stolt over det resultat, som jeg har skabt sammen med medarbejderne i Hjallese. Vi har øget salget, fået flere kunder og kørt 49 procent mere økologi igennem kassen, end de plejer, siger han.

- Med ganske enkle virkemidler kan detailhandlen sælge flere bæredygtige varer, uden det koster, når kassen skal gøres op. Det er godt købmandskab, og det viser, at der plads til forbedring ude i butikkerne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.