Daily Mail overvejer at sætte fingrene i Yahoo
Yahoo, der har sat sin kerneforretning til salg, kan muligvis komme på britiske hænder.
Yahoos topchef, Marissa Mayer, har sat forretningen til salg. Daily Mail overvejer at købe. Arkivfoto
Yahoos topchef, Marissa Mayer, har sat forretningen til salg. Daily Mail overvejer at købe. Arkivfoto Foto: Eric Risberg/AP


Selskabet bag det britiske medie Daily Mail pønser på at afgive et bud på den lidende amerikanske it-kæmpe Yahoo.

Det bekræfter Daily Mail and General Trust (DMGT) ifølge The Guardian.

Yahoo, der har en markedsværdi på omkring 38 milliarder dollar (249 milliarder kroner), satte i februar sin kerneforretning til salg, og interesserede kan byde ind frem til 18. april.

DMGT vil - hvis selskabet vælger at gå videre med planerne - skulle gå sammen med andre investorer for at finansiere et bud. Det er i så fald uvist, om man vil gå efter at købe hele Yahoo eller blot nyhedsdelen.

DMGT har på det seneste udvidet sin forretning i USA, hvor selskabet blandt andet har købt nyhedssiden Elite Daily og vil lave en slags nyheds-tv med Phil McGraw, der er bedre kendt som tv-psykologen Dr. Phil.

- I lyset af succesen for dailymail.com og Elite Daily har vi været i diskussioner med flere parter, der er interesserede i at byde (på Yahoo, red.), siger en talsmand for DMGT ifølge The Guardian.

- Diskussionerne befinder sig på et meget tidligt stadie, og der er ingen sikkerhed for, at nogen transaktion vil finde sted, lyder det videre fra talsmanden.

Ifølge The Wall Street Journal har omkring 40 selskaber vist interesse for at overtage Yahoos webportal.

Yahoo blev stiftet i 1994 af to studerende fra Stanford University. Selskabet var i slutningen af halvfemserne verdens mest populære startside for alle internetbrugere.

Siden da føjede Yahoo en søgemaskine og en e-mailservice til for at konkurrere med Google og den stribe af nye aktører, der er kommet til browser- og søgemaskinemarkedet.

Det er dog gået støt tilbage for Yahoo de seneste mange år, hvor omsætningen er faldet fra 7,2 milliarder dollar i 2008 til 4,6 milliarder dollar i 2014.

Ifølge Netmarketshare havde Yahoo i januar 2016 en markedsandel af søgemaskinemarkedet på 8,3 procent mod Googles markante 65,4 procent.

I dag er Yahoos hjemmeside dog stadig en af de mest besøgte i USA.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.