Dagrofa-butikker går også ind i kampen for danske varer
Køber man særligt udvalgte varer i butikker som Kiwi, Spar og Meny, udløser det en bonus til danske landmænd.
Først satte Rema 1000 prisen op på mælken for at hjælpe landbruget. Nu søsætter Dagrofa-butikkerne et lignende initiativ.
Først satte Rema 1000 prisen op på mælken for at hjælpe landbruget. Nu søsætter Dagrofa-butikkerne et lignende initiativ. Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO


Den danske detailhandel har tilsyneladende sat sig for at give en hånd til trængte landmænd.

Først var det Rema 1000, der hævede prisen på mælk med 50 øre, som går ubeskåret til mælkebønderne.

Og nu følger Dagrofa-butikkerne - som omfatter kæderne Kiwi, Spar, Meny og Min Købmand - trop.

Her har man udvalgt 20 populære danske fødevarer som svinekød, fjerkræ, mælk, frugt og grønt, som alle har fået et særligt "Vælg Dansk"-mærkat.

Hver gang der bliver solgt en af de udvalgte varer, vil Dagrofa sende 50 øre tilbage til producenterne - uden at varerne bliver dyrere af den grund.

På den måde vil man bakke op om de danske fødevareproducenter.

- Vi gør os ingen forestillinger om, at vi redder danske landbrug eller arbejdspladser her og nu, men vi sender et klart signal og håber at skabe endnu mere fokus på de gode, danske varer, siger Per Thau, koncernchef i Dagrofa.

Kampagnen løber frem til nytår, hvor indsatsen skal evalueres.

Når der kan være behov for særlig støtte til landbruget i disse tider, hænger det blandt andet sammen med, at afregningspriserne på blandt andet mælk er lavere end længe set.

Derfor sætter mange mælkebønder reelt penge til, hver gang mejeriets tankbil forlader gården.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.