Daginstitutioner klager over øget papirarbejde
Ny undersøgelse viser, at 72 procent af daginstitutionsledere oplever en stigning i bureaukrati.
Pædagogerne bruger mere tid på papirarbejde end i 2011. Det mener 72 procent af lederne af daginstitutionerne i en ny undersøgelse.
Pædagogerne bruger mere tid på papirarbejde end i 2011. Det mener 72 procent af lederne af daginstitutionerne i en ny undersøgelse. Foto: Finn Frandsen/Polfoto


72 procent af lederne på daginstitutioner mener, at omfanget af pædagogernes papirarbejde er steget siden 2011.

Det viser en undersøgelse lavet af analyseinstituttet Bureau 2000 for FOA. Her er 778 ledere blevet spurgt. Det skriver Politiken.

Det er ikke meningen ifølge børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V). Ifølge hende bruger pædagogerne for meget tid på at dokumentere, hvad de laver sammen med børnene, og på at skrive ned i skemaer, hvad børnene kan.

Derfor skal der luges ud i "uhensigtsmæssige dokumentationskrav", fortæller hun ifølge Politiken. Ministeren kommer med en klar opfordring til kommunerne, der står for en stor del af de dokumentationskrav, som daginstitutionerne får pålagt.

- Jeg har en klar forhåbning om, at vi ønsker det samme: at frigøre flere minutter og måske halve og hele timer til børnene i stedet for papirarbejde, siger hun til Politiken.

Derfor igangsætter Ellen Trane Nørby nu en national kortlægning af de nuværende dokumentationskrav.

"Ikke al dokumentation giver mening"

Elisa Bergmann, der er formand for pædagogernes fagforening, Bupl, kalder børneministerens udmelding for et "godt initiativ", hvis kommunerne tager opfordringen alvorligt.

- Men der er forskel på dokumentation. Noget giver mening, og andet er meningsløst. For eksempel når nogle kommuner vil sprogteste alle børn, hvilket tager lang tid, siger hun til Politiken.

- Børn udvikler sig forskelligt, og man kan ikke sætte en opskrift på, hvordan alle skal udvikle sig.

Kan gøre pædagoger mindre nærværende

Peter Østergaard Andersen, der er lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling under Københavns Universitet, har samme vurdering. Han forsker blandt andet i dokumentation i dagtilbud.

- Det gør det sværere for pædagogerne at være nærværende og omsorgsfulde, når man hele tiden skal iagttage ud fra skemaer, siger han til Politiken.

Lis Tribler (S), der er medlem af KL's børne- og kulturudvalg, er enig i, at dokumentationskravene mange steder har taget overhånd. Hun siger til Politiken, at hun "ikke kan vide", om alle kommunerne vil lytte til ministeren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.