Dårlig dansk mobildækning skal kortlægges
Læsø skal vise vej for resten af landet med detaljeret afdækning af de sorte huller i mobilnettet.
Ved at hente en app på mobilen kan alle nu bidrage til dokumentation af sorte huller i mobildækningen (Jens Dresling/POLFOTO/arkiv)
Ved at hente en app på mobilen kan alle nu bidrage til dokumentation af sorte huller i mobildækningen (Jens Dresling/POLFOTO/arkiv) Foto: Jens Dresling/Polfoto


Mobilen viser intet signal, eller personen i den anden ende falder konstant ud. Mobilbrugere over hele landet kender alt til dårlige forbindelser.

Et nyt projekt, NetMap, vil nu lave en særdeles detaljeret kortlægning af mobildækningen og give et uvildigt billede af, hvor godt et signal de forskellige teleudbydere har.

Det er udviklet af studerende ved Aalborg Universitet (AAU) som en app, alle kan gå ind og downloade frit fra Google Play til en android smartphone. Senere følger en version til iPhone.

Når app'en er aktiveret, sender mobilen selv løbende målinger på forbindelse og overførsel af data til en server.

Derudfra laver programmet et dynamisk dækningskort, der kan give et ret præcist billede af, hvordan dækningen er på de forskellige netværk.

- Teleselskabernes egne kort er typisk baseret på modeller, der viser, hvor god den teoretiske dækning er.

- Vi kan lave et kort, der afspejler virkeligheden meget mere nøjagtigt, siger Lars Møller Mikkelsen, der er ph.d.-studerende ved AAU's Institut for Elektroniske Systemer.

- Vi kan lave præcise målinger af dækningen inde i huse, i kældre og på plejehjemmet. Noget man ikke kan se på andre dækningskort, siger han.

Godt 400.00 danskere eller hver tiende i aldersgruppen 18-70 år mener deres mobilforbindelse er dårlig eller meget dårlig på deres egen bopæl, viser en undersøgelse for nylig fra Ingeniørforeningen.

Læsø Kommune bliver pilotprojekt, hvilket der er gode grunde til, ifølge øens it-chef Per Bragt.

- Uden for byerne har vi virkelig dårlig dækning både for lokale og turister. Turisme er vores største erhverv, men kommer folk med et andet selskab end TDC, så er det noget møg, siger han.

Samtidig håber han på en overskuelig ø hurtigt at få så mange borgere som muligt til at downloade app'en. Andre steder i landet skal de sociale medier bruges til at få mange danskere til at åbne app'en.

Systemet bygger på crowdsourcing, hvor flest mulige brugere sender data om dækningskvalitet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.