Cyklister får lov at svinge til højre trods rødt lys
Trafikforsker frygter flere ulykker, når cyklister får lov til at svinge til højre trods rødt lys.
Fra 1. september bliver det lovligt for cyklister at svinge til højre i en række lyskryds landet over, selv om der er rødt lys. Vejdirektoratet har kørt en forsøgsordning, som ifølge direktoratet viser, at det ikke vil medføre større risiko for ulykker.
Fra 1. september bliver det lovligt for cyklister at svinge til højre i en række lyskryds landet over, selv om der er rødt lys. Vejdirektoratet har kørt en forsøgsordning, som ifølge direktoratet viser, at det ikke vil medføre større risiko for ulykker. Foto: Cykelforbundet/ Mikkel Østergaard/Free


Fra 1. september behøver cyklister ikke længere holde tilbage for rødt lys, hvis de skal svinge til højre. I hvert fald i en række lyskryds på veje landet over.

Ifølge Jyllands-Posten er det gode erfaringer med en forsøgsordning, der får Transport- og Bygningsministeriet til at anbefale, at ordningen gøres permanent i lyskryds, der opfylder en række krav.

Trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, er dog bekymret for, at det kan føre til flere ulykker.

- Jeg synes ikke, at man ud fra evalueringen af forsøget kan konkludere, at "det ikke medfører øget risiko for ulykker at lade cyklister svinge til højre for rødt i de kryds, der blev udvalgt til forsøget", sådan som ministeriet gør, siger Harry Lahrmann til Jyllands-Posten.

Forsøget med lovlige højresving for rødt lys har kørt cirka 30 steder i landet.

Vejdirektoratets evaluering viser ifølge Jyllands-Posten, at det ikke medfører øget risiko for ulykker at lade cyklister svinge til højre for rødt i de kryds, der blev udvalgt til forsøget.

Harry Lahrmann mener dog, at erfaringsgrundlaget er for spinkelt til at konkludere, at lovliggørelsen af højresving for rødt ikke vil medføre flere ulykker.

- Som forsker vil jeg selvfølgelig altid gerne have større datamateriale, men virkeligheden er nok, at eventuelle ændringer i risikoen er små, og når der samtidig indberettes meget få ulykker af denne type, er det meget svært at påvise signifikante ændringer i sikkerheden, siger trafikforskeren til avisen.

Højresving for rødt lys koster normalt cyklister en bøde på 1000 kroner.

Kravet til de kryds, der bliver omfattet af ordningen, er blandt andet, at der skal være en separat cykelsti frem til krydset og på den vej, cyklisterne skal svinge ind på.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.