Cykler og løbehjul indtager Paris forud for COP21
Paris' brede boulevarder er søndag fri for bilos og båthorn i forsøg på at mindske forurening forud for COP21
Biler var bandlyst i Paris en del af søndagen, hvor klapvogne, løbehjul og cykler prægede Champs Elysees og andre dele af den franske hovedstad.
Biler var bandlyst i Paris en del af søndagen, hvor klapvogne, løbehjul og cykler prægede Champs Elysees og andre dele af den franske hovedstad. Foto: Thibault Camus/AP


Frankrigs normalt meget trafikerede hovedstad er søndag eftermiddag fri for fræsende scootere og dyttende biler. I stedet er løbehjul, cykler og spadseresko blevet luftet i Paris' gader.

Fra klokken 11 til 18 er Paris nemlig erklæret bilfri zone.

Initiativet er taget for at mindske forureningen i hovedstaden to måneder før, at Paris skal være vært for FN's klimatopmøde, COP21.

Taxier, busser og ambulancer har dog fået lov til at køre, som de plejer.

Paris har tidligere lukket enkelte veje for trafik, men aldrig i så stort et omfang som søndag.

Ifølge Paris' borgmester, Anne Hidalgo, er målet at vise, at byen godt kan fungere uden biler.

I december foreslog Hidalgo, at ingen dieselbiler fra før 2011 måtte køre i Paris' gader og stræder i 2020.

Og da Eiffeltårnet i marts forsvandt i smog, tilbød byen gratis ture med undergrundsbanen og busser og indførte et delvist og kortvarigt forbud mod bilkørsel.

Hendes forgænger på posten Bertrand Delanoe udvidede busbaner og cykelstier og sænkede fartgrænsen.

Det er ikke første gang, at en europæisk storby holder trafikfri dage. Bruxelles har hvert år en bilfri søndag. Det var en gruppe, som kalder sig "Paris uden biler", som foreslog Hidalgo at gøre det samme.

COP21 løber af stablen i Paris fra 30. november til 11. december.

På dagsordenen er en juridisk bindende aftale, der kan begrænse temperaturstigningen til to grader celsius over niveauet før industrialiseringen.

Danmark var i 2009 vært for COP15. Her lykkedes det ikke at blive enige om en juridisk bindende klimaaftale. I stedet blev det gjort frivilligt for de enkelte lande at bidrage med CO2-reduktioner.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.