Coop snupper markedsandele efter storkøb
Coop Norge køber ICA Norge for 2,5 milliarder kroner, hvilket betyder, at dagligvarehandlen koncentreres.
Coop omfatter blandt andet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra, ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Arkivfoto.
Coop omfatter blandt andet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra, ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Arkivfoto. Foto: MIRIAM DALSGAARD/POLFOTO


Hvis det norske konkurrencetilsyn godkender Coops opkøb af ICA for 2,5 milliarder kroner, er der tre store tilbageværende aktører på det norske dagligvaremarked (markedsandele i 2013):

* Norgesgruppen (markedsandel 39,3 procent) omfatter blandt andet Kiwi, Joker, Spar, Meny og Ultra. Hovedejer er Johs. Johannson AS.

* Coop (markedsandel på 33,8 procent) omfatter blandt andet Coop Mega, Coop Obs!, Coop Prix, Coop Smart Club, Coop Marked, Coop Extra, ICA Supermarked, Rimi og Matkroken. Ejes af kooperationen i Norge. ICA havde før salget til Coop en markedsandel på 11,1 procent, mens Coop stod for 22,7 procent af dagligvarehandlen.

* Rema 1000 (markedsandel 23,1 procent). Ejes af Reitangruppen.

/ritzau/NTB

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.