Coop satser milliarder: Økologi skal være billigere
For at øge salget af økologi sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år.


Økologiske fødevarer skal i højere grad være tilgængelige for kunderne i Coops supermarkeder.

Derfor har dagligvaregiganten besluttet sig for, at man på fem år vil fordoble salget af økologiske varer. Det skal blandt andet ske ved et prisfald på en milliard kroner, skriver Berlingske lørdag.

I dag udgør salget af økologiske varer i Coops butikker - Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Fakta - knap fem milliarder kroner, men det tal skal altså ændres til 10 i løbet af de kommende år.

For at øge salget sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år, hvilket svarer til i alt en milliard kroner.

- Når vi spørger kunderne, siger 40 procent, at de helt klart vil købe flere økologiske varer, hvis priserne er lavere. Derfor går vi ud og sætter priserne ned for at prøve at booste omsætningen, siger Coops food-direktør Jens Visholm til Berlingske.

Ifølge Flemming Birch, der er ekspert i forbrugertrends og markedstendenser inden for detailhandel, er tiltaget fra Coop ambitiøst.

- Fra 2005 og årene efter så vi voldsomme vækstrater på økologi hos privatforbrugerne. De vækstrater har man ikke kunnet følge siden. Der har været vækst på et meget lavere niveau, og mange har talt om, at økologien har nået et naturligt leje, siger han til Berlingske.

- Derfor bliver det interessant at se, om den rent faktisk har det, hvis man gør noget konkret, siger han til avisen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.