Medicoselskabet Coloplast leverede et resultat på linje med sine egne forventninger i de første ni måneder af selskabets regnskabsår, der endte med juni.
Det viser selskabets regnskab, der er offentliggjort via fondsbørsen.
- Vores nyest stomiprodukt Sensura Mio Convex er nu lanceret i 16 lande og feedback fra vores brugere og sundhedspersonale er fortsat særdeles tilfredsstillende, skriver administrerende direktør Michael Rasmussen i regnskabet med henvisning til et nyt produkt inden for stomi.
Omsætningen i regnskabsårets første ni måneder steg med seks procent til 10,9 milliarder kroner, mens resultatet steg 17 procent til 2,7 milliarder kroner.
Det var baseret på fremgang i alle divisioner, hvoraf den største, stomi, voksede med syv procent til en omsætning på 4,4 milliarder kroner.
Samtidigt gik salget i Europa frem på trods af, at det har været økonomisk og politisk turbulens.
- Det britiske marked er vores største, så jeg er meget tilfreds med, at vi igen har høj vækst i Storbritannien, og at brugerne er glade for vores produkter. Vi tager markedsandele, og det er meget tilfredsstillende, skriver Michael Rasmussen.
Trods fremgangen kunne Coloplast ikke leve op til analytikernes forventninger til, hvordan de første ni måneder skulle være gået.
Aktien falder da også tilbage på børsen efter regnskabet, der samtidig blev krydret med en lille nedjustering af forventningerne til hele året.
Aktierne falder med 1,7 procent til 521 kroner per aktie. Dermed er aktierne faldet 6,5 procent i år.
Coloplast, der gennemførte en ny strategiplan efter finanskrisen, er dog stadig steget med 300 procent de seneste fem år ifølge tal fra Infront.
/ritzau/