Clipperskib skrottes i Indien
Det sker ifølge rederiforeningen under nye og ordnede forhold og i henhold til Hongkong-konventionen.
Clipper-skibet skal hugges op på en ny indisk skibskirkegård. Arkivfoto.
Clipper-skibet skal hugges op på en ny indisk skibskirkegård. Arkivfoto. Foto: Clipper Group/free


Endnu et skib fra et dansk rederi er på vej til ophugning på den berygtede strand Alang i Indien, hvor arbejdet med at skrotte skibe har kostet arbejdere livet, og gjort tusinder handicappede og syge af det farlige arbejde.

Det er fragtskibet Clipper Concord fra rederiet Clipper.

Men den proces, der er i gang, er der fuld kontrol med. Det siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper.

- Vi har været i dialog med Clipper gennem nogle måneder, fordi de gerne vil være sikre på, at de fik skibet hugget op efter bestemmelserne i Hongkong-konventionen fra 2009.

- Det er en helt ny facilitet, som skibet skal skrottes på, og repræsentanter fra Clipper har været i Indien for at tjekke forholdene.

- Samtidig rejser repræsentanter fra Clipper og rederiforeningen på uanmeldt besøg under skrotningen af skibet, for at inspicere og se, om det foregår efter reglerne, siger Maria Bruun Skipper.

Selvom skibet er ejet af et dansk rederi, sejler det under Bahamas-flag. Det danske rederi er 100 procent ejet af Clipper Group Ltd i skattelyet Bahamas.

Hongkong-konventionen blev vedtaget af mere end 60 lande i maj 2009, og den sætter ansvarlige rammer for, at arbejdet med ophugning af skibe foregår på en forsvarlig og sikker måde, både for arbejderne og for miljøet.

Efter konventionen blev vedtaget i 2009, er 18 skibe fra danske rederier og selskaber ifølge netsiden offthebeach.org blevet sendt til ophugning.

Baron Johan Wedell-Wedellsborgs rederier Dannebrog og Nordana er dem, der har sendt flest skibe til ophugning - fire i alt i årene 2011 til 2013.

Spørgsmål: Johan Wedell-Wedellsborgs rederier er medlem af rederiforeningen. Søgte rederierne om råd og vejledning hos jer i henhold til Hongkong-konventionen før skibene blev sendt til ophugning?

- De har fulgt de regler, der gælder i dag, det vil sige Basel-konventionen, svarer Maria Bruun Skipper.

Basel-konventionen forbyder eksport af farligt affald fra OECD-lande som eksempelvis Danmark til ikke-OECD lande som eksempelvis Indien og Kina.

Det er dog tilladt at sende danske skibe, der ligger i en havn i et OECD-land, til ophugning i ikke OECD-lande.

Findes der farlige materialer om bord, kan det ifølge rederiforeningen give rederiet problemer. I værste fald kan det betyde, at hele det ophuggede skib principielt skal sendes retur. Men i praksis er det nærmest umuligt.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.