Chr. Hansen ser chance i farvel til kunstig farve i USA
Store amerikanske firmaer vil droppe kunstig farve i pizza, slik og morgenmad. Det gavner danske Chr. Hansen.


En række af de største amerikanske fødevareselskaber har besluttet at sige farvel til kunstige farvestoffer i deres produkter, og det kan gå hen og gavne bundlinjen hos den danske ingredienskoncern Chr. Hansen.

Chr. Hansen producerer blandt andet naturlige farver til fødevareindustrien og selskabets topchef, Cees de Jong, øjner nye muligheder i trenden, selvom de ikke ligger lige om hjørnet.

- Det kommer til at tage tid. Vi vil formentlig se et skifte i slutningen af 2016, men det vil altså ikke være i vores regnskabsår, siger Cees de Jong til Ritzau Finans.

Flere store fødevareselskaber har i løbet af året meldt ud, at de dropper de kunstige farver. Det gælder blandt andre Yum Brands' Taco Bell og Pizza Hut, slikproducenten Hershey og fødevareselskabet Kraft Foods.

Senest i rækken er morgenmadsproducenten Kellogg.

En del af udfordringen for Chr. Hansen er dog, at det formentligt tager noget tid, inden at de store selskabers intentioner om at skifte kunstige farver ud med naturlige bliver til reelle ordrer i bogen.

Men allerede nu kan selskabets topchef, Cees de Jong, konstatere, at trenden skaber større efterspørgsel i den del af forretningen.

- Natural Colors-division leverede en god vækst, hvor vi både så god vækst i Sydamerika og Nordamerika, hvor nogle af de mindre føde- og drikkevareselskaber også er begyndt at skifte væk fra de kunstige farver og over til de naturlige, siger Cees de Jong.

Chr. Hansen udvikler og sælger også andre ingredienser til fødevarebranchen og den farmaceutiske industri.

Natural Colors-division, der er Chr. Hansens mindste forretningsdel, havde i fjerde kvartal et driftsoverskud på omkring fire millioner euro mod omkring fem millioner euro i samme periode året før. Omsætningen steg fra 41 millioner euro til 46 millioner euro.

Chr. Hansen har en ambition om at opnå en overskudsgrad på omkring 15 procent i farvedivisionen, men der er altså et stykke vej endnu. I det netop afsluttede regnskabsår var marginen på 8,3 procent.

- Mit gæt er, at det vil tage et par år, før vi vil nå det. Det sker ikke på et år. Vi har en ny ledelse på plads, som har et ambitiøst program, som skal løfte marginerne, siger Cees de Jong.

- Og så vurderer jeg, at vi vil få god støtte fra en forbedring af toplinjen, siger Chr. Hansen-topchefen til Ritzau Finans.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.