Taxikrig
Chokeret Uber-chaffør: Jeg anede ikke, det var ulovligt!
Imens taxivognmændene jubler over, at Københavns Byret har dømt seks Uber-chauffører for ulovlig taxi-kørsel, er Uber-chaufføren trist. Han kørte første tur i dag og har lige betalt 160.000 kroner for sin bil.
Bilen er lige købt med det ene formål at køre for Uber, og Avisen.dks udsendte er hans fjerde tur. Den unge chauffør ser med vantro på Avisen.dks udsendte, da vi siger, at seks Uber-chauffører netop er dømt for ulovlig taxikørsel.
Bilen er lige købt med det ene formål at køre for Uber, og Avisen.dks udsendte er hans fjerde tur. Den unge chauffør ser med vantro på Avisen.dks udsendte, da vi siger, at seks Uber-chauffører netop er dømt for ulovlig taxikørsel. Foto: Morten Lund Madsen


Det kan lyde som en dårlig undskyldning. Men 30-årige Lukas virker tydeligvis forundret, da Avisen.dks udsendte spørger ham, hvad han mener om, at seks Uber-chauffører er kendt skyldig i ulovlig taxakørsel.

- Hvad siger du, er det ulovligt? Det her min første dag. Jeg har lige købt bilen for at tjene penge ved siden af mit deltidsarbejde, fortæller Lukas på engelsk. 

Han kommer fra Litauen og har netop budt os velkommen i bilen, da hans blik med ét hviler uroligt på os.

Vi skal fra Valby til det centrale København, og har valgt at køre en tur med Uber for at spørge, hvad en almindelig Uber-chauffør tænker om at køre for Uber efter byrettens dom.

Har lige købt bilen

Lukas har indvilget i at lade os interviewe ham, hvis han forbliver anonym. Han fortæller, at han lige har købt bilen for et lån på 160.000 kr. En oplysning vi får bekræftet, da vi senere slår bilens nummerplade op.

- Uber kræver jo, at bilen er under ti år gammel. Derfor købte jeg den her, fortæller han, mens vi venter for rødt.

Hver gang bilen holder stille, får vi et nyt spørgsmål fra Lukas. Planen med interviewet var egentlig, at vi skulle stille spørgsmål til ham. I stedet er det Lukas, der spørger. Han er tydeligt rystet.

- Men hvis det er ulovligt, hvorfor er politiet så ikke taget til Ubers hovedkontor. Hvorfor laver de en sag mod chaufførerne?

Læser ikke avis

Myldretiden er på kogepunktet, og nyheden har på ingen måde gjort situationen mindre stresset for den unge chauffør, der som turen forløber virker mere og mere ked af det.

Hvad vil du gøre nu?

- Det ved jeg ikke, jeg anede jo ikke, det var ulovligt, siger han og tilføjer:

- Hvis det ikke er lovligt, så kan jeg blive nødt til at sælge bilen igen. Men du får jo aldrig det samme, som da du købte den, siger han.

Har du slet ikke læst i medierne, at Uber måske kunne være ulovligt i Danmark?

- Jeg taler jo ikke dansk, og jeg havde slet ikke troet, det var ulovligt. Jeg forstår det ikke. Jeg betaler jo skat af de penge, jeg tjener som chauffør hos Uber. Det giver ingen mening. Hvorfor kræver de skat, hvis det ikke engang er lovligt?

Til Danmark efter arbejde

Lukas arbejder på skift i Danmark og besøger sin familie i Litauen. Inden Danmark har han også arbejdet i London og Dubai, for det er svært at få arbejde i hjemlandet.

- Fra 2004 til 2008 gik det godt. Bankerne udlånte penge, men derefter har det været helt sort.

Han fortæller, at arbejdet hos Uber, var noget, han valgte ,fordi han manglede et fleksibelt deltidsarbejde. Flere af hans venner havde talt godt om det, og derfor ville han også køre for Uber.

- På mit andet arbejde kører jeg varer, men det er ikke et fuldtidsarbejde. Derfor besluttede jeg mig for at tjene ekstra penge ved at køre for Uber.

Lukas er et opdigtet navn, men redaktionen er bekendt med hans rigtige navn.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.