Hver femte taxichauffør blev i 2014 udsat for grov vold. Fire ud af fem taxichauffører blev udsat for trusler i samme periode.
Og en gennemsnitlig taxichauffør udsættes for 15-20 utrygge situationer per år.
Det er de barske realiteter i taxibranchen, hvor utryghed er en del af jobbet.
Det afslører en ny rapport fra Transportministeriet, der for første gang har sat tal på de massive sikkerhedsproblemer i taxibranchen.
Som en direkte konsekvens heraf lægger en arbejdsgruppe med deltagelse af blandt andet Trafikstyrelsen, taxibranchen, 3F og Arbejdstilsynet nu op til nye sikkerhedstiltag og bedre uddannelse i konflikthåndtering for taxichaufførerne.
- Vi vidste jo godt, at det at være taxichauffør er et udsat job. Men at omfanget er så stort kommer også som en overraskelse for os, der kender branchen godt, siger Trine Wollenberg, direktør i taxivognmændenes brancheorganisation, Dansk Taxi Råd, til Avisen.dk.
Problemer med at sove om natten
Arbejdsgruppen blev nedsat af tidligere transportminister Magnus Heunicke (S), efter en taxichauffør blev banket ihjel under et groft overfald i Brønshøj i oktober 2014.
Siden har der været stille om udvalgets arbejde, men nu har Transportministeriet lagt de opsigtsvækkende konklusioner fra undersøgelsen frem.
I alt 769 personer - 12 procent af alle landets taxichauffører - har svaret på en lang række spørgsmål om deres hverdag på jobbet. Og det er en hverdag præget af ubehagelige oplevelser.
Volden og truslerne opstår især i julefrokostsæsonen og fredag og lørdag nat, hvor mange kunder er fulde eller påvirkede. Og det sætter sine spor hos mange af taxichaufførerne.
For eksempel oplever cirka 20 procent af chaufførerne, der har været udsat for grov vold, problemer med at sove om natten. Halvdelen er nervøse eller bange for at passe deres arbejde, mens cirka 30 procent af overvejer at søge nyt job.
Chauffører er ikke overraskede
Spørger man taxichaufførerne selv, er de dog knap så overraskede over, at så mange af deres kolleger oplever vold og trusler.
- Det er selvfølgelig lidt rystende at få bekræftet, hvad vi har råbt op om i de sidste 20 år. Men det står meget godt mål med det, vi oplever i den virkelige verden, siger Jens Laursen, talsmand for Taxachaufførernes Landsklub under 3F.
Han mener, at myndighederne - både politiet og politikerne - har taget alt for let på taxichaufførernes gentagne opråb om utryghed og vold på jobbet.
Arbejdsgruppen har lavet en række anbefalinger om tiltag, der kan forbedre sikkerheden, og som der nu skal arbejdes videre med. De omfatter blandt andet en bedre uddannelse af taxichauffører med mere fokus på konflikthåndtering.
Og det er et område, hvor man burde have sat ind langt tidligere. Det erkender Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.
- Det er vigtigt, at vi får kigget på uddannelsen. Vores chauffører skal være bedre rustet til at møde de udfordringer, som de bliver udsat for. Det kan til tider være svært at læse passagerernes sindelag og håndtere optræk til konflikter, og der kan bedre uddannelse være en hjælp, siger hun.
Ønske om strengere straffe
Arbejdsgruppen har ikke kigget på, hvordan overfald på taxichauffører bliver takseret i retssystemet. Men her er taxibranchen og chaufførerne enige om, at der er behov for at stramme op.
- Sørg nu for at vold og trusler mod både buschauffører, taxichauffører og sosu’er for den sag skyld kommer ind under de samme skærpede straffe som overfald på politibetjente og andre tjenestemænd, lyder opfordringen fra Jens Laursen, Taxachaufførernes Landsklub.
Avisen.dk har forsøgt at få et interview med transportminister Hans Christian Schmidt (V) om omfanget af vold og trusler mod taxichauffører og behovet for nye sikkerhedstiltag.
Det har dog kun været muligt at få en skriftlig kommentar fra ministeren, hvor han hverken forholder sig direkte til problemets omfang eller de konkrete anbefalinger fra arbejdsgruppen.
"Jeg synes rapporten er et godt og relevant arbejde. Jeg vil lade den indgå i de igangværende forhandlinger om en ny taxilov. Det er vigtigt, at taxichauffører kan føle sig trygge i deres erhverv, og at der derfor også løbende ses på initiativer, der kan øge sikkerhed. Og det er et godt initiativ fra erhvervet, der netop kender forholdene derude bedst," lyder det i en skriftlig kommentar fra Hans Christian Schmidt.
Arbejdsgruppen har lavet en række anbefalinger om tiltag, der kan forbedre sikkerheden, og som der nu skal arbejdes videre med. De omfatter blandt andet:
- Bedre uddannelse af taxichauffører med mere fokus på konflikthåndtering - samt ny, obligatorisk efteruddannelse af chauffører i konflikthåndtering
- Mulighed for pengeløse taxier, som ikke tager mod kontant betaling
- Obligatoriske bærbare alarmer til taxichauffører
- Undersøgelse af om uniformer har en positiv effekt på sikkerheden
Kilde: Rapport fra arbejdsgruppen om sikkerhed i taxier