Chok-rapport: Dødspilot øvede sig i styrt
En havarirapport fastslår, at andenpiloten på dødsflyet fra Alperne øvede nedstigninger kort inden flystyrt.
Rapporten viser, at den 27-årige andenpilot Andreas Lubitz hele fem gange, mens han var alene i cockpittet på turen til Barcelona, indstillede autopiloten til at bringe det store Airbus A320-fly ned i en flyvehøjde på 100 fod.
Rapporten viser, at den 27-årige andenpilot Andreas Lubitz hele fem gange, mens han var alene i cockpittet på turen til Barcelona, indstillede autopiloten til at bringe det store Airbus A320-fly ned i en flyvehøjde på 100 fod. Foto: Michael Mueller/AP


Andenpiloten, der mistænkes for under hjemtur at styre et fly fra Germanwings med 150 om bord ind i en bjergside, øvede sig under udflyvningen fra Düsseldorf til Barcelona på nedstigninger.

Det fortæller en foreløbig rapport fra den franske havarikommission, BEA.

Rapporten viser, at den 27-årige andenpilot Andreas Lubitz hele fem gange, mens han var alene i cockpittet på turen til Barcelona, indstillede autopiloten til at bringe det store Airbus A320-fly ned i en flyvehøjde på 100 fod.

- Adskillige højdeselektioner mod 100 fod blev registreret under nedstigning, forud for ulykkesflyvningen, mens andenpiloten var alene i cockpittet, hedder det i rapporten.

Det er den ene af flyets to sorte bokse, som har opfanget Lubitz handlinger.

Lederen for BEA, Remi Jouty, siger til journalister, at der ikke havde været "en effekt der kunne mærkes", eftersom flyet allerede havde påbegyndt indflyvningen til Barcelona.

De nye oplysninger bekræfter den overordnede antagelse: At Lubitz med vilje fik flyet til at knuses mod en bjergside på tilbagerejsen fra Barcelona til Düsseldorf.

Det var på et tidspunkt, hvor flyets kaptajn var smækket ude af cockpittet, og Lubitz nægtede at lukke ham ind igen.

Ifølge BEA havde alt set normalt ud ved starten fra Barcelona. Lubitz havde 15 minutter inde i flyvningen fået sig et måltid. Cirka tre kvarter senere knustes flyet i Sydfrankrig.

Det er yderligere kommet frem i rapporten, at Lubitz ignorerede adskillige forsøg på radiokontakt fra både luften og landjorden, og at andenpiloten hele to gange tidligere dumpede en sundhedstest på grund af depression.

Da Lubitz i 2009 fik godkendelse til at flyve var det på betingelse af, at han løbende gik til medicinske undersøgelser.

I andenpilotens hjem blev der fundet iturevne sygemeldinger, blandt andet fra dagen hvor flystyrtet skete, hvilket er med til at indikere, at det er tvivlsomt, om Lubitz var i en tilstand, hvor han burde udføre sit job som andenpilot.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.