Chefen holder øje: Pas på, hvad du liker
De færreste tænker nok over, at det kan bringe dit arbejdsliv i fare, hvis du liker en Facebook-side eller statusopdatering, der er imod din arbejdsgivers værdikodeks.
- Danske arbejdsgivere intensiverer, hvad de tjekker ud hos deres medarbejdere, og de slår ned, hvis det ikke stemmer overens med kodekset for virksomheden, siger René Rasmussen, der er chefkonsulent i Djøfs forhandlingsafdeling.
- Danske arbejdsgivere intensiverer, hvad de tjekker ud hos deres medarbejdere, og de slår ned, hvis det ikke stemmer overens med kodekset for virksomheden, siger René Rasmussen, der er chefkonsulent i Djøfs forhandlingsafdeling. Foto: Scanpix arkiv


Det kan næsten ikke komme som en overraskelse længere, at det kan koste dig en advarsel og i værste fald en fyring at lufte frustrationer om din arbejdsplads på de sociale medier.

Men det er nok de færreste, der tænker over, at det kan bringe dit arbejdsliv i fare, hvis du liker en Facebook-side eller statusopdatering, der er imod din arbejdsgivers værdikodeks, skriver metroxpress.

Nogle danske arbejdsgivere følger nemlig med i, hvad deres medarbejdere liker.

- Danske arbejdsgivere intensiverer, hvad de tjekker ud hos deres medarbejdere, og de slår ned, hvis det ikke stemmer overens med kodekset for virksomheden. Vi kender endnu ikke omfanget af det, men vi har hørt om arbejdsgivere, der kigger på, hvad deres medarbejdere liker, siger René Rasmussen, der er chefkonsulent i Djøfs forhandlingsafdeling, til metroxpress.

Han fortæller, at du som medarbejder har en loyalitetsforpligtelse. Arbejder du i en humanitær organisation, og liker du samtidig billedet af for eksempel 'spyttemanden', så konflikter det med loyalitetsforpligtelsen.

Nogle virksomheder i USA bruger såkaldte robotter - i jobsøgningsprocesser til at gennemsøge kandidaternes sociale medieprofiler med det formål at frasortere kandidater, som ikke passer ind i virksomhedens værdisæt. Sådan kan likes af de forkerte sider ende med at koste en ansøger jobbet.

- I Danmark har vi endnu ikke robotter kun med det formålet at gennemsøge sociale medie-profiler, men vi ser en udvikling. For eksempel bruger nogle virksomheder i Danmark robotter til i rekrutteringsprocessen at gennemsøge, om du har brugt de konkrete ord, de søger efter, siger René Rasmussen til metroxpress.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.