Host, snøft, atju. Sådan kan det meget vel lyde fra din kollega i disse dage. Vintertid er sygdomstid. Og rigtig mange af os går på arbejde, selvom vi burde ligge hjemme under dynen.
I en ny rundspørge udført af Wilke for Avisen.dk siger ni ud af af ti, at de 'ofte' eller 'ind i mellem' tager på job, selvom de er syge.
Samme tendens ses i en ny webundersøgelse fra HK/Privat. 1.400 medlemmer har svaret - 46 procent er inden for de seneste to år flere gange gået på arbejde, selvom de med god samvittighed kunne have meldt sig syge.
62 procent af dem, der ifølge HK/Privats undersøgelse er taget syge på arbejde, gjorde det på grund af travlhed på jobbet. 49 procent gjorde det af hensyn til kollegerne.
87 procent har oplevet, at en kollega er kommet syg på arbejde.
Det bekymrer Marianne Vind, der er næstformand for HK/Privat.
- Hvis man er syg, skal man blive hjemme. Så enkelt er det. Ellers risikerer man både at smitte kollegerne og samtidig forværre sin sygdom, så der går længere tid, før man bliver rask, siger Marianne Vind.
At mange går syge på job på grund af travlhed, tolker hun som et tegn på forfejlet ledelse og en syg kultur på arbejdspladserne.
- Hvis der er så mange opgaver, at medarbejderne ser sig nødsaget til at gå syge på arbejde for ikke at sande til, må lederne leve op til deres ansvar og lede og fordele opgaverne, siger hun.
Jannie Merete Pedersen er souschef og advokat i Dansk Erhverv, der er en erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening.
Hun påpeger, at man på ingen måde gør sin arbejdsplads en tjeneste ved at dukke op med panodiler i blodet og Kleenex i baglommen.
- Det er rigtig godt, at danskerne er engagerede på arbejdet. Men det er ikke til hverken din, din arbejdsgivers eller dine kollegaers fordel, hvis du kommer på job og bare hænger i et hjørne, siger Jannie Merete Pedersen.
Lidt snotnæse eller en lille hovedpine, er dog ikke en undskyldning ifølge Dansk Erhverv. Du skal selv mærke efter. Hvis der er en risiko for, at du bliver mere syg eller smitter kollegaer, skal du blive hjemme. Det er sund fornuft.
Et fælles ansvar
Selvom Jannie Merete Pedersen synes, at det er beundringsværdigt, at danskerne tropper syge op på job for at følge med arbejdsopgaverne, så understreger hun, at man naturligvis skal have tid til at lægge sig syg. Og da ledelsen ikke er tankelæsere, er man nødt til at kommunikere det.
- Hvis medarbejderne føler, at de har så travlt, at de ikke kan melde sig syge, så er de nødt til at fortælle det til ledelsen. Ellers kan man jo ikke reagere på det. Det er et fælles ansvar, som skal løses i et samarbejde, siger Jannie Merete Pedersen.