Med den nye overenskomst for transportarbejdere bliver det lettere for 3F at komme efter udenlandske vikarbureauer, der dumper lønnen.
Tidligere havde 3F nemlig ikke ret til at vide, hvem de udenlandske vikarbureauer var, og hvor de udførte arbejde. Nu får de adgang til de oplysninger.
”Det er en god aftale. Nu kan vi finde dem,” siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.
Ud i lyset
Den nye aftale betyder kort fortalt, at 3F nu kan ramme vikarbureauerne med konflikter og dermed presse dem til at tiltræde overenskomsten.
De kan også varsle sympatikonflikt imod Dansk Industris (DI) medlemmer, der bruger vikarbureauerne, som ofte er oprettet i udlandet.
Aftalen lukker et hul i en tidligere aftale med DI om at modvirke løndumping. Den gjaldt nemlig ikke vikarbureauer.
Særligt i de senere år har 3F set en stigning i brugen af udenlandske vikarbureauer. Ofte arbejder chaufførerne til lønninger langt under de overenskomstmæssige.
”Vores erfaring er, at mange af de her udenlandske vikarbureauer ofte ikke er andet end en postkasse i Rumænien,” siger Jan Villadsen.
DI: Vi beskytter overenskomsten
DI’s administrerende direktør, Karsten Dybvad, er sikker på, at hans medlemsvirksomheder vil være positive over for den nye aftale.
”Vi ser ingen problemer i at lave gennemsigtighed på det felt og oplyse hvilket vikarbureau en virksomhed benytter sig af,” siger Karsten Dybvad.
Han kalder vikarbureauer og vikarer for en en naturlig del af det danske arbejdsmarked.
Den tre-årige aftale sikrer desuden reallønnen. Månedslønnen for de omkring 80.000 ansatte i transportbranchen stiger i løbet af de kommende tre år med mindst 1.300 kroner.
Her kan se hovedelementerne i aftalen.