Carlsberg sælger nu mere i Asien end i Østeuropa
Carlsbergs asiatiske forretning vokser hurtigt, mens tilbagegangen fortsætter i den østeuropæiske region.
Asien har overhalet østeuropa som carlsbergs næststørste marked.
Asien har overhalet østeuropa som carlsbergs næststørste marked. Foto: Thomas Petri/Free


Carlsbergs forretninger i Asien har nu overhalet den danske bryggerigigants aktiviteter på det østeuropæiske marked, og dermed er Asien det næststørste marked for Carlsberg efter det vesteuropæiske. Det oplyser Carlsberg i årsregnskabet for 2015.

Koncernchefen i Carlsberg, Cees 't Hart, kalder 2015 for et vendepunkt for bryggerikoncernen.

- Som følge af de særdeles gode resultater for Asien markerede 2015 imidlertid det vendepunkt, hvor de asiatiske vækstmarkeder udgjorde en større andel af Gruppen end Østeuropa, siger Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen i Asien endte på 3,2 milliarder kroner i fjerde kvartal af 2015, mens det rapporterede driftsresultatet før særlige poster endte på 600 millioner kroner.

For Østeuropa lød omsætningen på 2,4 milliarder kroner, mens driftsresultatet endte på 253 millioner kroner, viser regnskabet.

I Vesteuropa landede Carlsbergs omsætning på omkring ni milliarder, mens driftsresultatet landede på knap 1,2 milliarder kroner.

- Jeg er overbevist om, at styrkerne i vores forretning i forhold til førende markedspositioner, en attraktiv geografisk profil, velafbalancerede porteføljer af stærke internationale og lokale varemærker samt dedikerede medarbejdere giver os et solidt fundament, på hvilket vi kan bygge en organisk voksende forretning, siger koncernchefen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.