RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Byråds-boykot: Ryanair i 'bad standing' hos flere kommuner
Mindst 21 af landets 98 kommuner går uden om Ryanair, når de køber flybilletter. Byrådenes afvisning af flyselskabet breder sig, viser opgørelse.
Flere og flere kommuner vælger ligesom demonstranterne her at sige fra over for Ryanair.
Flere og flere kommuner vælger ligesom demonstranterne her at sige fra over for Ryanair. Foto: Claus Bech/Scanpix/arkivfoto.


Flere og flere byråd vælger at gå uden om Ryanair, når der skal købes flybilletter til kommunens ansatte og politikere. Indtil videre holder 21 af landets 98 kommuner sig væk fra det udskældte discount-selskab, viser en ny opgørelse.

I foråret besluttede byrådet i Albertslund vest for København at sige fra over for de løn- og arbejdsvilkår, som Ryanair byder stewardesser og piloter.

Siden har flere og flere kommuner valgt at droppe billetkøb hos Ryanair. Deriblandt landets fire største kommuner - København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Mindst 21 ud af de 98 kommuner har nu besluttet at sætte Ryanair på den sorte liste. Det viser en opgørelse, som Avisen.dk har foretaget på baggrund af aktindsigter samt oplysninger fra en række medier.

Se kortet: Holder din borgmester sig fra Ryanair?

I Norddjurs Kommune har byrådet for nyligt besluttet, at det er slut med at flyve med Ryanair.

- Vi ønsker at sikre os, at vores leverandører af flybilletter lever op til bestemte standarder for ansattes vilkår. Og det gælder alle flyselskaber, så det her er ikke rettet specifikt mod Ryanair, siger borgmester Jan Petersen (S).

Norddjurs Kommune tilslutter sig nu en rabataftale, som Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) har. Aftalen er indgået med 14 flyselskaber, hvor Ryanair ikke er blandt. Ryanair har ganske enkelt ikke budt på at komme med i rabatprogrammet under SKI.

'Vi vil ikke blande os'

I andre kommuner har man taget aktivt stilling til, at man ikke vil lægge bånd på indkøb af flybilletter. Det gælder blandt andre Billund, Vejle og Vejen.

Borgmester i Vejen, Egon Fræhr (V), mener, at kommunen skal forholde sig neutralt til, hvordan Ryanair behandler sine ansatte.

- Jeg vil hverken bruge kommunens penge eller kommunen som platform for at blande mig i noget, som arbejdsmarkedets parter bør tage sig af, siger Egon Fræhr.

Han har tidligere sagt, at "Ryanair er et firma som alle andre. Vi hylder det frie marked, sådan er det".

Ryanair ser rødt

Ryanair er vred over, at danske kommuner forhindrer deres embedsmænd i at købe billetter hos flyselskabet. Ryanair har valgt at klage til EU-Kommissionen. Til Avisen.dk skriver selskabet:

- Ryanair har lavet en formel klage til EU-Kommissionen over Danmarks mange krænkelser af de grundlæggende frihedsrettigheder, der er beskyttet af EU-lovgivning.

- Borgmesteren i København og de øvrige kommuner bryder EU-lovgivning ved at forhindre deres ansatte i at vælge Ryanairs lavprisbilletter, og de har ingen grund til at gøre det.

Ryanair oplyser, at selskabets personale i Danmark nyder godt af høj jobsikkerhed og høj løn. Ifølge selskabet tjener stewardesser med base i Danmark op til 35.000 euro (cirka 260.000 kroner) om året og piloter op til 150.000 euro (ca. 1,1 millioner kroner) om året.

Signal-værdi

Flere end de nævnte 21 kommuner kan være på vej til at droppe Ryanair. I hvert fald skal byrådene i Helsingør og Slagelse snart tage stilling til, hvad de vil.

Når kommuner tager afstand fra Ryanair, påvirker det folkestemningen. Det vurderer Steen Vallentin, som er ekspert i virksomheders sociale ansvar og lektor ved handelshøjskolen CBS.

- Det er ret sjældent, at kommuner går ud og forholder sig til bestemte virksomheder. Så deres reaktion over for Ryanair er med til at tegne en opinion, siger Steen Vallentin.

Kommunernes afvisning af det irske flyselskab giver dog næppe nogen sved på panden i Ryanairs hovedkvarter i Dublin.

- For Ryanair er Danmark et lille marked, så kommunernes boykot gør ikke den store økonomiske forskel.  Men det giver da et pres på selskabet for i Danmark at tegne en overenskomst, siger Steen Vallentin.

Det er langt fra uproblematisk for kommunerne at gå i clinch med Ryanair, vurderer lektoren.

- Ved at boykotte Ryanair går kommunerne ud i et minefelt, for hvor går grænsen? Der er jo mange virksomheder, som har problemer af den ene eller anden art, og hvad skal man så gøre over for dem?, siger Steen Vallentin.

På onsdag beslutter Arbejdsretten, om fagbevægelsen må etablere konflikt mod Ryanair i Københavns lufthavn. Hvis retten giver grønt lys, kan en konflikt være en realitet fra tirsdag den 7. juli.

Læs alt om Ryanair-konflikten på Avisen.dk

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.