Busselskab hyrer vagtfirma til at knalde folk uden billet
Fremover bliver det langt mere risikabelt at køre uden billet i busserne i hovedstadsområdet.
Movia vil have snydeprocenten længere ned. Derfor har de hyret G4S til at tjekke billetter i busserne.
Movia vil have snydeprocenten længere ned. Derfor har de hyret G4S til at tjekke billetter i busserne. Foto: Finn Frandsen/Polfoto


Busselskabet Movia indsætter nu kontrollører fra det private vagtfirma G4S i busserne i hovedstadsområdet. Det skriver Metroxpress.

Movia forventer alene i 2016 at tredoble kontrolafgifterne fra de oprindeligt budgetterede otte millioner kroner til nu 23,4 millioner kroner.

Det fremgår af dagsordenen fra et bestyrelsesmøde i Movia 21. april. Movia har over for Metroxpress bekræftet, at de indleder et samarbejde med vagtfirmaet.

Det nye partnerskab betyder ifølge Metroxpress, at kontrolkorpset i årets resterende måneder skal udskrive hele 20.533 ekstra kontrolafgifter, hvis Movia skal nå sit mål. En bøde for at køre uden billet koster 750 kroner.

Oprustningen skyldes, at Movia sidste år havde en snydeprocent på 2,66, siger centerchef i Movia Søren Englund til Metroxpress.

- Vi skal have snydeprocenten længere ned, men vi har ikke sat noget konkret måltal op, siger han.

Også i Aarhus er jagten på billetsnydere intensiveret.

I 2013 indhentede busselskabet Midttrafik assistance fra netop G4S.

I marts 2014 overdrog Midttrafik så hele kontrollen til vagtfirmaet Securitas.

Det har haft en mærkbar effekt på antallet af personer, der bliver afsløret i at køre uden billet, oplyser Midttrafik.

1,98 procent af passagererne blev i 2015 taget uden billet mod 3,32 procent i 2012, og i de første fire måneder i 2016 er snydeprocenten faldet yderligere til 1,67 procent.

I takt med, at snydeprocenten i Aarhus er faldet, stiger salget af kontantbilletter. Fra 2012 til 2014 er salget steget med 5,4 procent, mens salget af klippekort og periodekort i samme periode er steget med 9,8 procent.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.