Da den store reform af priser, biletter og zoner for offentlig transport på Sjælland - 'Takst Sjælland' - blev rullet ud natten til søndag, var det med vrede buschauffører som baggrundsmusik.
Buschaufførerne føler sig ganske enkelt ikke rustet til at informere rejsende om det nye system, siger Lennard B. Nielsen, faglig sekretær i 3F for de sjællandske buschauffører til Avisen.dk.
- Jeg er harm. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal være harm over på chaufførernes vegne. For vi har ikke fået noget information fra Movia, siger Lennard B. Nielsen, der tidligere har været socialdemokratisk regionsrådsmedlem.
Chaufførerne skal blandt andet have styr på nye takstsystemer, zoner, priser og billetter til bus, tog og metro på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Dertil kommer farvel til alle zoners-reglen og tilkøbsbilletter til dem, der rejser længere end otte zoner.
Lennard B. Nielsen hører, at de enkelte vognmænd ikke ved, hvad de skal sige til deres chauffører.
"Møgirriterende"
Søren Knudsen, der er buschauffør og tillidsmand i busselskabet Dito Bus - operatør der udfører rutekørsel for Movia - er også gal.
- Det er møgirriterende for at sige det lige ud. Folk forventer jo, at vi kan svare på deres spørgsmål, så jeg er bange for, at vi kommer til at ligne nogle kæmpe idioter, siger han til sn.dk.
'Takst Sjælland' skal være løsningen på en lang periode med fire forskellige takster, der har betydet store forskelle i rejseomkostninger. Nu skal ét system sikre, at det altid er billigere at tage rejsekortet, end det er at købe en enkeltbillet.
De klarer den
For nogle betyder reformen billigere og dyrere billetter.
Søren Knudsen fortæller, at buschaufførerne har fået udleveret en zonehåndbog, men de har ikke fået kurser eller vejledning.
I Dito Bus mener driftschef Jan Slothus, at chaufførerne nok skal "klare den". I Movia undrer centerchef Eskild Thuesen sig over kritikken.
- Vi hører meget gerne om ting, de savner og vil have mere af, og så leverer vi også gerne. Vi har leveret meget materiale til operatørerne, og vores indtryk er, at folk er tilfredse med det. Det er klart, at hvis nogen har brug for mere information, så får de selvfølgelig det, siger han til sn.dk.