BT politianmelder sportsjournalist
Sagen om sportsjournalist Michael Qureshi havner på politiets bord. Det drejer sig om en konto på Isle of Man.
BT politianmelder sportsjournalisten Michael Qureshi.
BT politianmelder sportsjournalisten Michael Qureshi. Arkivfoto: Scanpix


Sportsjournalist Michael Qureshi vil blive meldt til politiet. Det oplyser BT's chefredaktør Olav Skaaning Andersen til Ritzau.

I fredagens avis har Skaaning oplyst, at Berlingske-koncernen tilbagekalder 287 artikler skrevet af Qureshi. Journalisten arbejdede gennem en årrække på avisen.

Tilbagekaldelsen sker på grund af "etiske problemer" med 155 kilder, fortæller Olav Skaaning Andersen i dagens BT.

Qureshi blev inden jul fyret fra en stilling på Ekstra Bladet, hvortil han var skiftet efter at have været ansat på BT. Fyring skete, efter at det kom frem, at flere af hans artikler var baseret på kilder, som efter alt at dømme er opdigtede.

Før sin ansættelse på Ekstra Bladet var Qureshi i mange år ansat på BT, som er en del af koncernen Berlingske Media. I koncernen er man nu kommet i tvivl om, hvorvidt omkring 40.000 kroner, som er blevet udbetalt til to nu lukkede udenlandske firmaer, er gået til firmaerne eller til Qureshi selv.

Derfor har man valgt at anmelde Qureshi til politiet og videregive oplysningerne til Skat til nærmere undersøgelse.

- Vi anmelder sandsynligvis i løbet af i dag. Vi anmelder ham for de 40.000 kroner, som vi har betalt til de forskellige firmaer, og som vi ikke kan finde ud af, hvor er gået hen, siger Olav Skaaning Andersen til Ritzau.

- Vi har en mistanke om, at det kan være til ham (Michael Qureshi, red.). Men det kan vi ikke komme videre med, og derfor anmelder vi det til politiet og skattemyndighederne. Så må de se, om de kan finde ud af, hvad der er op og ned, siger chefredaktøren.

Udbetalingen gælder i perioden fra marts 2010 til oktober 2014. Pengene er blandt andet udbetalt til det hollandske firma Hakkie Tikkie Media, som har modtaget 8500 kroner for interviews med fodboldspillerne Cristiano Ronaldo og Kaka.

Derudover har det britiske firma CVSeeMe Ltd. modtaget 31.830 kroner for et interview med blandt andre Cristiano Ronaldo, Mesut Özil og Gareth Bale, skriver BT.

Qureshi har ved siden af sit arbejde på BT gennem mange år leveret artikler til børne- og ungdomsfodboldmagasinet Goal, som udgives af Egmont.

I februar oplyste Egmont til BT, at der er afregnet med CVSeeMe via en udenlandsk konto for artikler til Goal. Ifølge fakturaer var CVSeeMe indehaver af en konto på Isle of Man, som honorarerne skulle overføres til.

Qureshi har via sin advokat bekræftet over for Egmont, at kontoen i virkeligheden har tilhørt ham og ikke CVSeeMe.

Hverken Qureshi eller hans advokat ønsker at oplyse til BT, om avisens betalinger på samme måde er gået til Qureshi selv og ikke til CVSeeMe.

Disse usikkerheder har nu fået BT til at anmelde Qureshi til politiet og Skat.

Ritzau har fredag forsøgt at få en kommentar fra Qureshis advokat, Michael Bjørn Hansen, men han er ikke vendt tilbage.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.