Der er tusindvis af job i vente med den kommende Femernforbindelse. Men skal arbejderne gå på dansk eller tysk løn?
Lige nu forhandles der for at finde en løsning i forhold til, om der skal arbejdes på dansk eller tyske overenskomst. Som reglerne er i dag, skifter overenskomsten fra dansk til tysk midt mellem de to lande.
"Hvis vi ikke får lavet en aftale, så går der alt andet lige en grænse på havbunden midt i Femernbæltet," siger Søren Lange Nielsen, seniorkonsulent i Dansk Byggeri.
LÆS OGSÅ: Jobfest i roeland: "Det springer i luften"
Men ingen er interesseret i et bureaukratisk mareridt, hvor bygningsarbejderne skal skifte overenskomst, mens de bygger den nye 19-kilometer lange Femern-forbindelse.
”Det er en kompleks sag, men vi skal nok få den løst. Det vil være fuldstændigt umuligt for virksomheder at arbejde efter to forskellige overenskomster på samme tid,” siger Søren Lange Nielsen.
Den usynlige grænse under havet
Problemet er, at aftalen om Femern-projektet slår fast, at de nationale love og regler skal anvendes på henholdsvis dansk og tysk territorium.
I Tyskland bliver overenskomsterne til lov inden for byggefagene.
Det betyder, at på den tyske side af bæltet er der en lovfastsat mindsteløn på cirka 64 kroner samtidig med, at arbejdsgiveren skal betale en række sociale ydelser. På den anden side af broen gælder danske løn- og arbejdsforhold.
"Det er især en udfordring, hvis det vil medføre, at man skal lave lovgivningen om i Tyskland. Det tror jeg ikke, man kan gøre. Nu har man brugt mange år med at få den vedtaget, så laver man ikke om på det," siger Søren Lange Nielsen.
Han peger på, at løsningen bør ligne den, som blev lavet med Øresundsforbindelsen mod Sverige, der blev bygget fra 1991 til 2000. Her aftalte man, at den del af byggeriet, der startede fra danske side fulgte danske overenskomst og modsat.
Tysk LO lune på dansk løn
Deutsche Gewerkschafts Bund (DGB), der svarer til det danske LO, er ikke afvisende for at lade dansk overenskomst gælde hele vejen over vandet. Lønniveauet på de danske overenskomster er nemlig lidt højere end de tyske, siger Søren Lange Nielsen.
Men det er ikke afklaret, om man kan aftale sig ud af at omgå den tyske lov på det punkt.
Men der skal nok blive fundet en løsning. Det siger også sekretariatschef Gunde Odgaard fra BAT-kartellet, der repræsenterer de danske bygningsarbejdere:
”Det er en udfordring, vi nok skal klare. Det er helt klart, at der nok skal opstå nogle barokke situationer ind imellem, men så er vi til for at få dem løst."
Stålhjelmen skal på i 2015
Man regner med, at de første brobizzer sætter stålhjelmen på hovedet for at arbejde i løbet af 2015.
Administrerende direktør i Femernbelt Development Stig Rømer Winther slår fast, at det meste vil blive udført på danske overenskomster, fordi hovedparten af alle anlægs- og støbearbejder ligger på den danske side.
Han er overbevist om, at parterne finder en fælles løsning i forhold til overenskomst-spørgsmålet.
”Der er forskellige synspunkter, ved jeg. Det er klart, at når man arbejder med to meget forskellige systemer. Jeg er ikke i tvivl om, at der kommer en fælles løsning. Det er mit indtryk, at begge parter er interesseret, at det sker," siger Stig Rømer Winther.