Det britiske parlaments pendant til Rigsrevisionen, Public Accounts Comittee, revser i en ny rapport Storbritanniens regering for at have brugt 285,5 millioner pund, 2,5 milliarder kroner, på en lufthavn, der ikke kan bruges.
Lufthavnen er bygget på den lille ø Sankt Helena, der ligger midt i Atlanten mellem Angola og Brasilien. Øen er territorium under Storbritannien.
- Der er brugt 285,5 millioner af skatteydernes pund på en lufthavn, der ikke kan bruges af kommercielle fly.
- Det er utroligt, at man ikke forudså og adresserede effekten af vind for landingsforholdene, skriver rapporten fra Public Accounts Comittee.
Problemet med lufthavnen er et vindforhold, der på engelsk kaldes wind shear. Det ændrer vindhastigheder markant inden for et lille område.
- Det er et velkendt fænomen inden for konstruktion af lufthavne, der giver farlige landingsforhold. Og fænomenet blev observeret på Sankt Helena af Charles Darwin allerede i 1836, skriver rapporten, der derfor undrer sig over, at ingen tænkte over det, da lufthavnen blev bygget.
Lufthavn er bygget for at hjælpe Sankt Helenas turistindustri og gøre øen selvforsynende.
Øen har 4500 indbyggere men få turister, da det tager flere dage at sejle dertil.
Men selv hvis lufthavnen havde været velfungerende tvivler komiteen på, at estimaterne for antallet af turister vil holde stik.
- Komiteen er ekstremt skeptisk over for forventningerne til antallet af turister og opfordrer til, at de bliver regnet igennem igen, skriver Public Accounts Comittee.
Der ud over kritiserer komiteen regeringen for, at den ikke har kunnet finde ud af, hvem der er ansvarlig for den potentielt milliarddyre fejlkonstruktion.
- Resultatet er en katastrofe. En kommerciel lufthavn, der ikke kan bruges, ingen troværdig plan for, hvordan man sikrer værdi for pengene, og ingen klarhed over, hvem der er ansvarlig for dette sørgelige rod, skriver formanden for komiteen, Meg Hillier fra partiet Labour.
/ritzau/