Briterne frygter prishop på chokolade og besk morgenmad
Pundets dramatiske dyk har fået flere selskaber til at indikere prisstigninger på briternes yndlingsmad.
Briterne frygter, at det svage pund kan sende prisen på deres yndlingsmorgenmad, Marmite, op.
Briterne frygter, at det svage pund kan sende prisen på deres yndlingsmorgenmad, Marmite, op. Foto: Unilever/Free


Effekterne af briternes beslutning om at forlade EU er ved at ramme butikshylderne i landet. To af verdens allerstørste fødevareproducenter har varslet mulige prisstigninger.

Siden afstemningen i juni er det britiske pund sendt sydover mod euro og dollar.

Det kan sende priserne op på varer produceret i udlandet, og de tæller nogle af briternes yndlingssnacks.

- Det er uundgåeligt, når pundet er så svagt. Supermarkederne kan ikke forvente, at producenterne bærer byrden alene, siger detailsalgsekspert Nick Bubb til den britiske avis The Guardian.

Ifølge avisen indikerede Nestlé i sit regnskab torsdag, at priserne kunne blive hævet. Nestlé producerer blandt tusinde andre varer eksempelvis KitKat-chokoladebarer og Nescafé.

Tidligere i oktober udbrød der noget, der lignede panik, da fødevaregiganten Unilever og supermarkedskæden Tesco kom på kollisionskurs.

Unilever varslede over for Tesco prisstigninger på ti procent på en række produkter, deriblandt Ben & Jerry's, Knorr og Pot Noodles.

Men det, der sendte chokbølger, var prisstigningen på Marmite. Marmite er et voldsomt salt gærprodukt, som briterne ynder at spise til morgenmad.

Produktet blev hamstret, da Tesco i protest mod prisstigningen holdt op med at købe det, og der var frygt for, at de kunne løbe helt tør.

Tesco og Unilever kom siden til enighed, omend hvordan er ukendt.

De frygtede prisstigninger på helt almindelige fødevareprodukter er i fokus, fordi specielt briter med lave indkomster, bliver ramt.

De bruger en større andel af deres disponible indkomst på fødevarer og derfor vil prisstigninger betyde mere for dem.

- Alle bør være meget, meget opmærksomme på, hvor skadeligt prisstigninger på fødevarer er for økonomien, detailhandlen og fremstillingsindustrien.

- Det kan være ødelæggende for millioner af mennesker, der kæmper uge for uge for at overleve på små budgetter, sagde Tescos administrerende direktør, Matt Davies, tidligere i oktober.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.