2.400 kroner om måneden er for lidt i skat.
Sådan lyder det nu fra Det Konservative Folkeparti, der ellers ikke er kendt for at ønske højere skat.
"En del af kontrakten i det danske samfund er, at du bor, arbejder og betaler skat her, og det giver dig adgang til velfærdsydelserne. Hvis du så ikke betaler skat her, så falder princippet bag finansieringen af velfærdssamfundet bort. Derfor er det væsentligt at få sat en prop i det hul," siger Brian Mikkelsen, der er partiets skatteordfører.
Reaktionen kommer, efter at nye beregninger fra Avisen.dk har vist, at en polsk pendler, der tjener 18.100 kroner om måneden, ikke behøver at betale mere end 2.400 af dem i skat, hvis han trækker kørsel og dobbelt husførelse fra.
"Det er forrykt. Det gør, at vi bliver til grin for vores egne penge. Det betyder jo, at en dansk lønmodtager, der betaler en høj skat, kan have en kollega, der betaler næsten ingenting i skat, og det er ikke rimeligt," siger Brian Mikkelsen.
Ifølge Skat blev der trukket kørsel fra for over 15 milliarder kroner i 2012. Hvor mange af disse penge, der er gået til udenlandske pendlere kan Skat ikke oplyse om.
"Det er jo social dumping"
Det Konservative Folkeparti mener at de ubegrænsede fradrag til udlændinge er med til at presse lønningerne på de danske arbejdspladser.
"Det er jo social dumping i forhold til de danske lønmodtagere ude på for eksempel byggepladserne. Det er urimelig konkurrence, når andre kan leve med lave lønninger, fordi de har høje fradrag. Derfor er det afgørende, at der kommer en maksimal grænse for, hvad der kan trækkes fra i skat," siger Brian Mikkelsen fra de konservative.
Han påpeger, at meningen med kørselsfradraget er at fremme mobiliteten mellem de danske landsdele - ikke mellem landene i Europa.
"Der skal være en mobilitet - også fra Polen og Sverige - men der skal også være en grænse, så vi ikke bliver til grin," siger skatteordføreren og understreger, at det er loven - ikke pendlerne udefra - der er noget galt med.
Let speederen
Ifølge Brian Mikkelsen bør det være muligt at ændre ordningen, uden at ændringen rammer de danske lønmodtagere.
"Hvis vi letter speederen på det punkt og sørger for, at der er et maksimum på fradraget, så vil der stadigvæk være plads til at pendle mellem Vestjylland og København," siger han.
Skatteordføreren undrer sig over, at regeringen ikke gør noget nu og her.
"Det er ukompliceret lovgivning. Det er bare at gøre det. Jo længere regeringen venter, desto større bliver skævvridningen i forhold til dansk arbejdskraft," lyder det.
Det Konservative Folkeparti vil have skatteminister Morten Østergaard (R) til at gøre kørselsfradraget til en del af den pakke, der lige nu forhandles om, efter at det er blevet tydeligt, at regeringen er i mindretal i forhold til at give andre EU-borgere ret til dansk børnecheck.
"Vi har nævnt det for ministeren så sent som i fredrags. Vi diskuterede flere initiativer, der på sigt skal sikre et værn om vores velfærdsydelser. Efter vores mening er en øvre grænse for kørselsfradraget et af de elementer, der skal med," siger han.