Nyhedsbrev | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere herCookies & privatlivspolitik

Bortvist fra skole for at sige fucking luder

En dreng fra 3. klasse blev bortvist fra skolen, da han kaldte inspektøren en fucking luder.

, 15. april 2009 kl. 07:30
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Foto: Thomas Borberg / POLFOTO
Foto: Thomas Borberg / POLFOTO

Man kan ikke kalde de voksne hvad som helst i den danske folkeskole.

Det har en dreng i 3. klasse fra en skole i Nordsjælland fundet ud af. Han kaldte skoleinspektøren "din fucking luder, Pia". Og nu er han bortvist fra Nygård Skole i Helsingør.

Her har lærerne gennem længere tid oplevet, at børnenes sprog bliver grimmere og grimmere.

"Vi kan simpelthen ikke holde ud at høre på det mere, siger skoleinspektøren Pia Guldbæk til Helsingør Dagblad.

Skolen vil nu lave nogle retningslinjer for sproget og samtidig sikre, at også forældrene er med i udviklingen af en ny sprogkultur.

Psykolog John Halse, der er tidligere formand for Børnerådet, undersøger børns hårde sprog i en ny bog. Og han er bekymret:

"Det er min vurdering som psykolog, at de børn, som gentagne gange over lang tid bliver kaldt det værste af det værste, får ødelagt deres selvværd," siger John Halse.

Debat om artiklen:
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
15.04-2009 | 07:43 af Kurt Iversen
Farvel med ham !!
 
15.04-2009 | 08:36 af Rolf Rasmussen
Gad vide hvad der var sket, hvis han havde sagt liderbasse ?
http://www.rolf-r.dk/artikels/spermspr.gif
 
15.04-2009 | 08:58 af Hans Hansen
Så kan han lære det, og endnu vigtigere, andre kan måske lære det uden at blive smidt ud.
 
15.04-2009 | 09:18 af Rolf Rasmussen
Næste gang er der måske en elev, der siger: "Du ligner Lotte Heise".
http://www.rolf-r.dk/artikels/lottesk.gif
 
15.04-2009 | 09:31 af Søren Severinsen
Men hvis nu poden (som sikkert får krisehjælp for den ubehagelige og midlertidige bortvisning) havde sagt, at Pia Guldbæk lignede kulturminister Carina Christensen: Så kunne jeg forstå desperationen og afmagten.

"http://www.ft.dk/billeder/foto/KFCACH.jpg"
 
15.04-2009 | 09:35 af Søren Severinsen
 
15.04-2009 | 09:39 af Kristian Mortensen
Eller hvis poden havde sagt at Pia Guldbæk lignede Claus Hjort Frederiksen så havde læreren da været helt knust og skulle have krisehjælp
 
15.04-2009 | 09:48 af Lars Nunnegaard
Der er ikke noget særligt nyt i denne sanktion. I halvtredserne kun vi bortvises for brud på ordenreglementet i kortere eller længere tid.
 
 
15.04-2009 | 09:48 af Lars Nunnegaard
Ps
Det nye er måske at sanktionen bruges så sjældent!
 
 
15.04-2009 | 09:49 af Lottomunken 1977 ....
Troede ellers vi åndede for ytringsfriheden herhjemme, og det bare var sur urt for dem der blev fornærmet...
 
 
15.04-2009 | 09:51 af Søren Severinsen
Ja: Så skulle alle lærene have krisesupport over at se deres smadrede og nedbrudte leder.
Eleverne ville gå i chok, og deres forældre måtte sagsøge skolens arbejdsgiver kommunen med en hær af advokater. Alt dette koster penge, mange penge. Disse midler må desværre lånes i banken-, som ærgeligt nok krakker og de fleste af forældrene må gå fra hus og hjem. Det kræver krisehjælp af uhyggelige mængder, alt imens bliver den lille pode sendt på privatskole for skatteborgernes regning, så han rigtigt kan lære hvordan man taler grimt på en kultiveret måde, uden at blive bortvist.
 
15.04-2009 | 10:00 af Lars Nunnegaard
Now777
Ja , dannelse giver mulighed for at sige de værste uartigheder til hinanden :=D
 
 
15.04-2009 | 10:37 af Rolf Rasmussen
Måske troede den ufrankerede båtnakke, at inspektøren var gift.
http://www.rolf-r.dk/artikels/allegifte.JPG
 
15.04-2009 | 11:18 af Hans Hansen
Jeg går kun ind for ytringsfrihed i det omfang, man accepterer de naturlige reaktioner. Retten til at ytre sig ophæver ikke retten til at blive fornærmet. Han må gerne sig fucking luder, og han må gerne smides ud af skolen herfor.

Vi måtte også gerne tegne Mohammed, men burde ikke pive og skabe os pga den skarpe reaktion.
 
15.04-2009 | 11:25 af jesper nielsen
Til Lottomunken.. Ytringsfrihed... Hmm ja man kan sige hvad man vil, men som så mange andre forventer du ikke der er konsekvenser af dine handlinger... Vores samfund har udvikligt sig til noget pladerhumanistisk vrøvl, hvor alt skal analysers og debaters for man kommer til en beslutning omkring hvad konsekvensen er af andres handlinger.

Fair nok knægten er ikke så gamle. Men han burde have lært hjemfra hvad der er rigtig og forkert. Også sprog mæssigt.

Nu lære han det forhåbentligt på den hårde måde, hvis forældrene selvfølgelig kan nosse sig sammen og fortælle deres barn endnu engang hvad der er rigtig og forkert.
Hvis ikke.. Ja så må de jo lære det på en anden måde.
 
15.04-2009 | 11:43 af Lottomunken 1977 ....
Jesper
Jeg går ikke så meget op i ytringsfriheden, før muhammed kriserne troede jeg faktisk heller ikke at andre gjorde det.. Men mere tog det som en selvfølge at vi havde den..

Og ja jeg ved skam godt at ytringfriheden har uskrevne regler, bare mærkeligt at de ikke gælder i alle tilfælde
 
 
15.04-2009 | 11:49 af Lars Nunnegaard
Her i landet har vi stadig paragraffer mod bagvaskelse og injurier!
 
 
15.04-2009 | 12:00 af Rolf Rasmussen
"Og ja jeg ved skam godt at ytringfriheden har uskrevne regler, bare mærkeligt at de ikke gælder i alle tilfælde"

På dr.dk debatten administreres reglerne med middelalderlige metoder. Licensbetalere, der skriver noget, monopolets helte ikke bryder sig om, bliver lyst i ban og får slettet deres profil.
 
15.04-2009 | 12:12 af Carsten Svendsen
Rolig nu! Han blev 'bortvist' én dag, med opfølgende samtale.

I min skoletid (1966-76) forekom der 'bortvisninger' på op til en uge.
 
15.04-2009 | 12:26 af Lottomunken 1977 ....
Carsten lad nu være med at ødelægge det for os der kun læser
overskriften :-)
 
 
15.04-2009 | 15:48 af Philip Nunnegaard
Også i min skoletid talte man om op til en hel uge (1974-1984).
Andre steder kan man læse at forældrene var helt med på bortvisningen.

Jeg husker en episode fra min skoletid (5. klasse), hvor vi unger brugte ord som lød stærke i de voksnes ører. Der var ingen uvenskab mellem os. Vi havde det bare sjovt.
En lærer der hørte det, tog en rolig snak med hele klassen, hvor vi fik forklaret den sproglige betydning af ordene, som vi havde brugt. Som 11-årig anede jeg hverken hvad "voldtage" eller "luder" betød. Det var bare ord.
 
 
15.04-2009 | 17:34 af Rolf Rasmussen
"Skolen vil nu lave nogle retningslinjer for sproget og samtidig sikre, at også forældrene er med i udviklingen af en ny sprogkultur."

Det lyder betænkeligt. Ifølge kvinder med tilknytning socialforskningsinstituttet er kvinders bedre halvdele sjældent modne nok til at deltage i den slags konferencer.
http://www.rolf-r.dk/artikels/Tredjbrn.jpg
 
15.04-2009 | 19:44 af Kristian Mortensen
I min skoletid (1969-1978) slap man for at gå i skole om lørdagen, det var omkring 1970.
 
15.04-2009 | 20:49 af bekymrende
Det ser ud som om børn er farligere end ministrer , som omtales i forbindelse med golf, jagt og mange andre kendte og ukendte skadelige sager. Det er jo nærmeste at angribe og straffe børn, selvom et barn på 10 år ikke er straffeansvarlig. De her sager er helt absurde, og er på linjen af “neoaktivistiske” pædagogik.
 
16.04-2009 | 11:18 af Jannie Nielsen
Lad os høre hvad ungdommens idoler har af sprogbrug.

Her er LOC's "kvinde min"

"Yo din fucking luder mand. Hvordan fanden ku' du gøre det?"

Møgluder. Hvordan fanden ku' du gøre det?
Du burde tage dit forgrædte næb og tørre det.
For hvad er det egentlig, du er så ked af?
Du tog mig og vendte tommelfingeren nedaf.
Jeg gav dig mit hjerte. Du sku' holde det,
bære ansvaret for den smerte, du ku' forvolde det.
For du var mere end en elsker; en ven
Så hvis du er færdig med det, så giv mig det igen.
Så kan jeg putte det tilbage under jernskjorten.
I min vrede, der ulmer som en fjern torden.
Når jeg tænker på hele ironien i det.
Jeg havde et liv, og du var fucking pigen i det.
Jeg har givet den gas, og jeg har såret dig
men i de hårde tider har jeg også båret dig
det er svært at fatte, at det her er vores endeligt
men hvis det er, håber jeg du har det elendigt.

"Møgluder!"

OMKVÆD:
Lykken vender, når du mindst venter det
Og lige pludselig er der intet, der kan ændre det
Jeg har en bitter smag
"møgluder!"
i munden og det smitter af.
Kvinde din.
Lykken vender, når du mindst venter det
Og lige pludselig er der intet, der kan ændre det
Jeg har en bitter smag
"møgluder!"
i munden og det smitter af.

Pludselig forstår jeg folk, der dræber deres eks,
dem der dør af sorg, når de mister mere end sex,
den der stalker hende; forfølger et minde,
dem hvis hele liv går i vasken for en smuk kvinde
Men lad være at bilde dig selv ind, at det sker for mig
alpha han; jeg var skabt til noget mere end dig.
For pludselig kan jeg se dine fejl og mangler
ikke en prinsesse, bare en ho ligesom alle andre.
Var kun utro, når du ikke gav mig noget
så drop det pis, inden at jeg taber hovedet
jeg gik og drømte om børn og et rækkehus
nu køber jeg nærhed i det frække hus
finder tryghed alle de forkerte steder
tomme, korte, falske og hule glæder.
Men det virker, og det er pointen
min kærlighed til dig er død ho, så glem den

[omkvæd]

Kvinde din

La' vær' at tro at vi kan blive chill igen
det må du finde, hvorend det var du ville hen
og jeg håber inderligt, du vil fortryde det
og hvis den tid kommer, så vil jeg nyde det.
Jeg står tilbage alene med et tomrum
jeg troede på os men var åbenbart godt dum.
Så jeg står op uden at slå min hjerne til
"jeg har noget i ryggen. Gider du fjerne det?"
Følelserne som kærligheden vakte
jeg har ikke gemt dem væk, de er intakte
for verden den er en stor buffet
og får jeg det rette tilbud, så slår jeg til
Jeg drømmer stadig om de vilde romancer
og finder jeg en, vil jeg tage mine chancer
vi to, vi går hver vores vej
jeg er ikke færdig med kvinder, men jeg er færdig med dig.
Din fucking luder.

"Møgluder!"
 
 
16.04-2009 | 11:20 af Lars Nunnegaard
Vred ung mand!
 
 
16.04-2009 | 11:21 af Jannie Nielsen
Ham spiller vi glædeligt i radioen og betaler glædeligt penge for at komme ind og opleve til koncerter.

Forældre tager endda sine børn med ind for at høre og opleve ham.

Når ungerne så siger det samme i skolen så bliver de smidt ud.

Det kan jeg da godt forstå der er børn der kan blive forvirrede over.
 
 
16.04-2009 | 11:23 af Lars Nunnegaard
Jan9e
Nok ikke alle forældre!
 
 
16.04-2009 | 11:29 af Jannie Nielsen
Nunne

Nej, men på P3 kørte der en afstemning her for ikke ret længe siden og der havde 36 % af P3's lyttere været til en L.O.C koncert.
 
 
16.04-2009 | 11:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 11:41 af Rolf Rasmussen
Man har også kunnet stille ind på de danske stationer og hørt journalister underholde sig med kvinder, der kaldte sagesløse licensbetalere for degenererede patriarker.

http://www.rolf-r.dk/artikels/850317_BLT_De_har_sejret_ad_helvede_til_2.jpg
 
16.04-2009 | 11:48 af Lars Nunnegaard
Jeg indrømmer blankt, jeg har aldrig, mine børn heller aldrig været til LOC koncert. Beklager meget.
 
 
16.04-2009 | 12:04 af ipo ipo
Indrømmer blankt og uden at rødme: Havde jeg været skolelærer var jeg blevet fyret med det samme. Mit håndled med hånd ville have reageret prompte før jeg kunne nå at sige "Fyyyyyyyy hvor du lille mit søde barn"!!! OK - unger har altid brugt et "voldsomt" sprog, mest for at prøve grænser af, men der er en tendens til, at de grænser efterhånden er ikke eksisterende.
 
16.04-2009 | 12:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 12:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 12:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 12:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 12:56 af Rolf Rasmussen
"knægten bør kunne udtrykke sig i vrede - UDEN at bruge grove skældsord,"

Hvis TV viser lidt mere "Ta' det som en mand, Frue" lærer han det nok med tiden.
http://www.rolf-r.dk/artikels/detre.jpg
 
16.04-2009 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 13:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 13:22 af Rolf Rasmussen
"Det væsentlige er ikke, om han har sagt fucking luder."

For nogen, drejer det sig sikkert om et forkvaklet kvindesyn.
http://www.rolf-r.dk/artikels/OESTRMUR.JPG
 
16.04-2009 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.04-2009 | 15:42 af Jesper Kristensen
Heh, vi ordner altså de børn lidt som katolske præster ordner deres egne pædofile præster: straffen er bare at vi sender dem videre, og hvad lærer de af det?

Det ville da være 100 gange mere ondt mod de her unger, hvis de blev tvunget til at opføre sig ordentligt overfor dem, som de sviner til. Og det ville paradoksalt nok være godt, for så havde de jo lært noget. ;)
 
 
16.04-2009 | 18:16 af Rolf Rasmussen
"Thi folk render jo ikke rundt og sviner hinanden til, hvis de føler, at andre tager dem alvorligt og lytter til det, de har på hjerte, vel?"

Man har da læst om undtagelser.
http://www.rolf-r.dk/artikels/880530 POL_Fay_Weldon.jpg
 
18.04-2009 | 15:45 af Ole Hansen
Kommentar er blevet slettet.
 
19.04-2009 | 10:47 af Victorias Verden
Ja lærerne skal finde sig i alt og Ungdommen eller lille Bimse "Styrer"..!
Det var nok bedre at der var blevet anlagt en retsag for at varetage undervisernes tarv, istedet for en bortvisning, så smæk Møgungen en
kæmpebøde, så kan han lære at opføre sig ordent ligt..
"Det styrer helt vildt mand".. "Hva har du gang i mand..?", en lortekultur der vokser oppe i hovedet på mange unger og en hel af det kommer fra sangtekster fra deres idoler som de dyrker..
Ærlig talt, hvems skal sørge for at vi ikke havner i en kæmpe møgbunke af svinskheder, er det Ungen og hans lotesnak eller den voksne der "Styrer"...?
Lad være med at sympatisere med dem der sviner mennesker til, når i ikke selv som voksne ville finde jer i det hvis det var jer blev kaldt for "Fucking Møg Ludder","Eller Møgso",og andre sexfikserede og subkultur sprog...
- Der er ihvertfald mange der ikke vil finde sig i det, helt sikkert..1
 
20.04-2009 | 11:26 af Torben Bredvig
Det er meget trist at sproget er på vej hen i at der skal være et direkte ordens reglement for det.
Men, som alle vi forældre ved, så ser/hører vi flere og flere børn/unge som taler ekstremt grimt. Men ungerne skal også lære at tale pænt. det gør de ikke hvis de ikke bliver opdraget til det. Eller i dette tilfælde at skolerne ikke slår hårdt ned på det.
Lidt diciplin i skolerne som i gamle dage skader ikke. Børn skal dog ikke have tæsk eller slås... de skal bare opdrages, det er der mange forældre, der ikke har "tid" til. Så passer og opdrager børnene jo bare sig selv sammen med vennerne.
 
 
21.04-2009 | 01:54 af grg wr
Hvorfor i al verden bliver det her emne bragt op? Så skulle jeg da også have været i nyhederne allerede :s
Da jeg gik i 9. for 2 år siden, sagde jeg fuck dig og gav min lærer fingeren, fordi han var totalt flabet overfor mig, og troede han var gud. Efter jeg havde sagt "fuck dig" vendte jeg mig om, gik ned af gangen og for enden af gangen inden jeg gik ud af døren gav jeg ham fingeren, hvilket gav mig 3 dages bortvisning... Og han havde ikke engang hørt jeg sagde fuck dig, men det var udelukkende på grund af at jeg gav ham fingeren på vej ud af døren der gjorde udslaget.. Jeg tror faktisk 3. klasse drengen har fat i noget med luder... For hvis hende inspektøren gider at tage sådan en lille sag op som jeg vil kalde nogenlunde "almindelig" i de danske folkeskoler, må hun sku være lidt af en medie-luder...
 
21.04-2009 | 04:04 af Keld Asmussen
Helt ærlig altså, det er sgu da kun ord, er der nogen som kan få ondt af diverse ord?
Knægten ved sgu ikke engang hvad en luder er eller laver.

Jeg er i mit job også blevet kaldt alverdens ting, og helt ærlig det gør ikke ondt, det kan være træls at høre på, eller man kan mene at det er et grimt udtryk, men de burde tage en fælles snak om hvad ordet betyder, og hvorfor man ikke bør bruge det, men at overreagere sådan her, det gør bare at det måske bliver sagt lidt oftere.

Tidliger var man en forbryder da man sagde "satanedeme" eller "sgu" i dag er det almindelig brugt, det var også satirecykelholdet "Team Easy On" der gjorde "satanedeme" til et modefænomen og i dag har det ikke samme betydning som for 30 år siden.

Hvordan skal vores børn lære ret og vrang, når folk som L.O.C. Clemens Anna David og andre bruger sproget som de gør, det flyder med mere eller mindre grimme udtryk, og de unge hører jo musikken, så hvem er det lige der er ansvarlige for ungernes sprogbrug, vi forældre har et stort medansvar, det var bedre om drengens forældre var kommet på skolebænken, for at lære ham at bruge sproget ordentligt, ellers skulle lærerne på bænken i pædagogik.
 
21.04-2009 | 05:09 af (Slettet bruger)