Borgmester på kant med loven: Reklamerer for møbler i tv
Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) er på kant med loven, når han optræder i en tv-reklame for et møbelhus, mener jura-ekspert.
Kolding borgmester Jørn Pedersen er på kant med loven, når han medvirker i en reklame for et møbelhus, mener ekspert.
Kolding borgmester Jørn Pedersen er på kant med loven, når han medvirker i en reklame for et møbelhus, mener ekspert. Foto: Scanpix


Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) optræder i en tv-reklame for Vamdrup Møbelhus. Men det er på kant med loven, mener ekspert. Det skriver Lokalavisen.dk.

Koldings borgmester bevæger sig på kanten af kommunalretten med sin medvirken i reklamen, der bliver sendt på TV Syd. Det mener Karsten Naundrup Olsen, der er jura-professor ved Københavns Universitet og forsker i kommunalret.

"Hvis han havde spurgt mig, ville jeg have frarådet ham at stille op", siger Karsten Naundrup til Lokalavisen.

Borgemsteren er selv begejstret for at være med i reklamen og ser ikke noget problem.

"Det er et indslag med et godt glimt i øjet. Jeg havde ingen betænkeligheder ved at sige ja med det samme, da de spurgte", siger borgmesteren.

I reklamefilmen kommer Jørn Pedersen gående ud af rådhuset med sin borgmesterkæde om halsen. Her beder borgmesteren venligt Søren Nielsen, der er indehaver af Vamdrup Møbelhus, om at fjerne sig fra torvet, hvor han står med et skilt med teksten 'Stem på mig' og reklamerer for noget, der hedder 'Bækkenpartiet'.

"For mig at se er der ingen forskel på dette og når jeg stiller op for en virksomhed ved en åbning eller lignende", siger Jørn Pedersen om reklamen.

Han tilføjer, at han stiller op til alle forespørgsler af den slags, hvis ikke 'hans kalender forhindrer det'.

Men den forklaring, mener jura-professor Karsten Naundrup Olsen, ikke ændrer på, at det er på kanten af loven.

"Selv om borgmesteren siger ja til alle forespørgsler, fjerner det ikke risikoen for at det er støtte til en enkelt virksomhed snarere end til erhvervslivet generelt", fastslår Karsten Naundrup Olesen.

Ifølge professoren må en kommune eller en borgmester nemlig ikke støtte enkeltvirksomheder, for eksempel med medvirkning i en reklame. Men de må gerne reklamere for det lokale erhvervsliv.

"Vi er i en gråzone her", siger jura-profressoren Karsten Naundrup Olesen.

"Han deltager i et reklamespot. Det er til fordel for virksomheden. Derfor er vi ovre i det ikke tilladelige", siger jura-professoren til Lokalavisen.

Borgmesteren fremhæver, at han prøver at behandle alle henvendelser ens, og at han ikke har modtaget en krone for at være med i reklamen. Derfor mener han ikke, at der er et problem med reklamen.

Kilde: Lokalavisen.dk.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.