Chauffører, der kører for Nordjyllands Trafikselskab, skal have ordentlige arbejdsvilkår, mener Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S). Han vil som formand for Nordjyllands Trafikselskab forsøge at hindre vognmænd i at udnytte deres chauffører, fortæller P4 Nordjylland.
Højesteret har givet en vognmand fra Aalborg ret i, at han godt må provisionslønne sine servicechauffører fra Nordjyllands Trafikselskab i stedet for at give dem timeløn - altså kun betale dem for det antal handicapkørsler, det offentlige har brug for en given dag. Thomas Kastrup- Larsen kalder dommen træls.
- Den åbner for, at vi kan få social dumping på vores kørselsområde, og det er jeg ikke interesseret i, siger han.
Thomas Kastrup Larsen frygter, at man kan komme til at se nogle meget lavere lønninger og meget ringere arbejdsforhold på transportområdet, hvis ikke det lykkes de offentlige trafikselskaber at få sat en stopper for vognmænd, der bruger provisionslønninger.
Thomas Kastrup-Larsen mener dog, det er for tidligt at komme med konkrete forslag til, hvordan arbejdsforholdene kan forbedres.
- Jeg vil være meget forsigtig med at komme med helt konkrete forslag nu, for vi skal have en juridisk vurdering, og så skal vi kigge på, hvilke muligheder der kan være, siger Thomas Kastrup-Larsen.
Men det er helt afgørende, at kommunen reagerer hurtigt og konsekvent på frikendelsen af vognmanden, mener Per Clausen, gruppeformand for Enhedslisten i Aalborg Byråd.
- Jeg har henvendt mig til borgmester Thomas Kastrup-Larsen for at få undersøgt, om Aalborg Kommunes sociale klausuler sikrer os imod, at virksomheder, der benytter sig af den frikendte vognmands metoder, kan få opgaver for Aalborg Kommune, siger Per Clausen.
Han mener, kommunen skal beskytte sig mod de negative konsekvenser af dommen. Kan det ikke umiddelbart lade sig gøre, vil han tage sagen op i byrådet for at få reglerne skærpet.
- Der er tale om systematisk social dumping og undergravning af chaufførernes løn- og arbejdsforhold, siger Per Clausen.