Boost din sundhed: Disse bær skal du spise netop nu
Det er bare om at gå amok i sensommerens og efterårets lækre bær.
Tranebær er en af de sunde bærtyper, du bør kaste dig over netop i september.
Tranebær er en af de sunde bærtyper, du bør kaste dig over netop i september. Scanpix arkiv


Selvom sommeren er ved at være forbi, er det bestemt ikke for sent at kaste sig over de sunde bær, som sommerens sol har fremtryllet.

Mange bær er nemlig stadig i sæson, og deres høje indhold af antioxidanter er et rent sundhedsboost for kroppen, skriver ernæringsekspert Martin Kreutzer i magasinet Aktiv Træning.

De gode antioxidanter kan nemlig styrke immunforsvaret, og så beskytter bærrene også mod Alzheimers, grå stær og blodpropper. Og så er de ganske kaloriefattige. Bær indeholder mellem 45 og 100 kalorier per 100 gram, hvilket er ganske lidt.

Her er 4 bærtyper, du skal spise lige nu:

Brombær

Brombær kan plukkes mange steder i naturen nu, og de indeholder stoffer, som fremmer din syn. De indeholder antocyaniner, der er med til at forbedre øjets evne til at tilpasse sig forskellige lysforhold, og så kan de også være med til at forebygge grå stær.

Brombær har et højt E-vitamin-indhold og er i sæson fra midten af august til midten af oktober.

Goji-bær er de nye superbær: Læs hvorfor på Søndag.dk

Hyldebær

Hvis du kan mærke, at en forkølelse er på vej, skal du skynde dig ud og plukke hyldebær til f.eks. en suppe. Hyldebær indeholder nemlig mange C-vitaminer og antocyaniner, og det virker sygdomsbekæmpende.

Hyldebær er også rige på kostfibre, hvilket er godt for fordøjelsessystemet. Der er 6,5 g kostfibre i per 100 g, hvilket er ganske højt.

Du kan plukke hyldebær, når de er i sæson fra midten af september til midten af oktober.

Du kan let lave din egen, supersunde hyldebærsaft: Få opskriften på Madogbolig.dk

Tranebær

Bærrene er i sæson fra juli til december, og der er god grund til at kaste sig over de sunde bær. Tranebær kan nemlig forebygge blærebetændelse. De gode plantestoffer i tranebær hindrer bakterierne i at sætte sig på urinvejenes vægge, og dermed skylles bakterierne ud i stedet for at give blærebetændelse.

Ifølge Aktiv Træning har undersøgelser vist, at tranebær kan nedsætte risikoen for at blive ramt af blærebetændelse med næsten 50 pct.

Multebær

De gule bær, der ligner hindbær i formen, har et rigtig højt indhold af C-vitamin.  Multebær indeholder også stoffer, der virker hæmmende over for E.coli og stafylokokker, som kan give tarminfektioner og lungeinfektioner, skriver Martin Kreutzer.

Multebær er i sæson fra først i august til sidst i september.

Kilde: Aktiv Træning www.aktivtraening.dk

Af Mia Qvist Scheelsbeck, Traffic Center, Aller Media

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.