Boligejerne er bedre til at betale terminen
Kun 3700 boligejere betalte ikke terminen til tiden i fjerde kvartal. Det er det laveste tal i seks år.
750 færre boligejere havde problemer med terminen i fjerde kvartal 2014.
750 færre boligejere havde problemer med terminen i fjerde kvartal 2014. Foto: Colourbox/free


Danskernes boligøkonomi er sundere end længe set.

Det viser tal fra Realkreditrådet, der har opgjort, hvor mange af landets 1,5 millioner boligejere, der var bagud med terminen i fjerde kvartal sidste år.

Det drejer sig om cirka 3700, hvilket ikke alene er 750 færre end kvartalet forinden, men også er det laveste antal i seks år.

Ane Arnth Jensen, der er direktør for Realkreditrådet, har selv et bud på, hvorfor det er blevet nemmere at betale den månedlige ydelse.

- Fleksibiliteten er stor i det danske realkreditsystem. Det giver de danske boligejere mulighed for nemt og billigt at udnytte det lave renteniveau til at få lave renter på deres realkreditlån, siger hun.

Den såkaldte restanceprocent, som fortæller, hvor stor en del af det samlede udlån, restancerne udgør, ligger nu på 0,25 procent.

Det betyder, at der for hver 100 kroner, som realkreditselskaberne har opkrævet i terminsydelse, kun er 25 øre, der ikke er blevet betalt.

I perioden umiddelbart efter finanskrisen var tallet dobbelt så højt.

Hos Nordea Kredit oplever boligøkonom Lise Nytoft Bergmann, at det særligt er de unge, der er blevet bedre til at betale til tiden.

- Den væsentligste forklaring er, at mange unge har valgt at bosætte sig i ejerlejligheder og i landets store byer.

- Og eftersom det netop er de store byer og ikke mindst ejerlejlighedsmarkedet, der har klaret sig bedst de senere år, er det ikke overraskende, at det også er den unge gruppe, hvor flest har løsrevet sig fra deres betalingsproblemer, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.