Grundlæggende elsker børn at lære og finde mønstre og sammenhænge. Og hvis de fra start blev undervist på en måde, der gjorde dem i stand til udnytte deres evner til fulde, ville der ikke være så mange, der var hægtet håbløst af, mener den canadiske matematiker og forfatter John Mighton.
Det skriver Videnskab.dk, hvor du kan blive endnu klogere på børns matematikevner
John Mighton har udarbejdet en konkret metode til, hvordan børn kan knække talkoder og matematiske formler på en måde, der inspirerer og begejstrer, og som kan trække de 'svage' i klassen op på niveau med de dygtigste elever.
'Opskriften' på, hvordan man får de 99 procent til at blive lige så dygtige som den øverste procent, løftede han sløret for på forskningskonferencen TEDxCERN, der for nylig løb af stablen på CERN tæt på Genève i Schweiz.
Læs også på Videnskab.dk: Angst for matematik kan ses i hjernen
John Mighton er stifter af den velgørende organisation JUMP Math, som lærer børn matematik efter et koncept, han har udviklet. JUMP Math (Junior Undiscovered Math Prodigies) er både rettet mod undervisningen i skolen og hjemmebrug. Det handler om at forstå matematik visuelt.
Konceptet bygger på elementer af den såkaldt opdagelsesbaserede tilgang til matematik, motiveret af forskningsresultater, der viser, at børn kan lære matematik mere effektivt, hvis de får mulighed for at undersøge ideer og koncepter gennem problemløsning snarere end ved udenadslære.
Læs også på Videnskab.dk: Derfor bliver kvinder ikke matematik-professorer
For John Mighton handler det dog ikke kun om at lære, men også om, at børnene tror på, at de kan. Han mener, at processen med at opbygge tillid bør være et vigtigt mål for enhver matematiklærer: »Tillid avler opmærksomhed, som avler læring,« siger han.
Men selvom han aldrig har mødt en matematiklærer, der er uenig i denne påstand, har han på den anden side heller aldrig set et matematikpensum, der konsekvent følger denne regel. Det er JUMP Math et forsøg på, for ifølge John Mighton er matematik velegnet til at opbygge elevens færdigheder helt fra bunden på en fleksibel måde, der kan tilpasses den enkelte elev.
Læs også på Videnskab.dk: Eksamensangst fjernes med simpel øvelse
Ifølge John Mighton kan praktisk talt alle elever opnå matematikfærdigheder, der som minimum gør dem i stand til at følge matematiske fag på universitetet.
»I forlængelse af, at elevernes selvtillid bliver styrket, bliver de mere entusiastiske og begynder at bede om sværere udfordringer. Børn elsker mere end noget andet succes og at performe på et højere niveau. Ligesom i videospil,« siger han.
Læs også på Videnskab.dk: Derfor er matematik ikke lige let for alle
I Canada benytter over 100.000 elever på nuværende tidspunkt JUMP Math, og konceptet er også blevet anvendt på skoler i Storbritannien.
De foreløbige resultater er særdeles lovende. Eksempelvis viser et studie fra 2011 blandt 272 tilfældigt udvalgte elever fra 18 forskellige canadiske skoler, at de elever, der fik undervisning på baggrund af JUMP Math, over en bred kam klarede sig dobbelt så godt i en række standardiserede matematiktests, sammenlignet med de elever der fik traditionel matematikundervisning. Det var blandt andet et forskerhold fra Universitetet i Toronto i Canada, som stod bag undersøgelsen.
Det amerikanske undervisningsministerium har meldt ud, at man vil overveje at gøre brug af JUMP Math i undervisningen i skolerne
Af: Videnskab.dk