Børnesagen: Børn skal kun klage ét sted
Børn, der for eksempel klager over en kommunes afgørelse, skal have en klageadgang hos én instans.
Sidste år blev således 719 ud af 769 klager afvist.
Sidste år blev således 719 ud af 769 klager afvist. Foto: Colourbox/free


Hvis en dreng er utilfreds med sit opholdssted, eller en handicappet pige er utilfreds med sin skole, skal de kunne nøjes med at klage ét sted, der skal kunne føre klagen hele vejen gennem systemet.

Sådan lyder det fra Børnesagens Fællesråd, som er en paraplyorganisation for 18 organisationer, der arbejder med børn og unge i Danmark.

- Børn har brug for at blive taget alvorligt første gang og skal ikke henvises til at ringe til et andet sted, siger formand René Skau Björnsson.

- Vi mener, at børn skal kunne ringe til en telefon, og derfra skal der være en person, som følger sagen helt til dørs, for ellers risikerer børnene at give op, siger han.

Udmeldingen kommer, fordi langt de fleste af alle de klager, der havner hos Ombudsmandens Børnekontor, bliver afvist.

Sidste år blev således 719 ud af 769 klager afvist. Det skriver Berlingske søndag.

En del af sagerne bliver aldrig behandlet, fordi børnene først kan få deres sag taget op hos Ombudsmandens Børnekontor, når alle andre klagemuligheder er udtømt.

Men det ved børn og unge sjældent, og der er behov for, at børn ikke skal spejde alene rundt i en "bureaukratisk verden", lyder det fra Børnesagens Fællesråd.

Samme toner lyder fra Børns Vilkår, der blandt andet driver Børnetelefonen, hvor børn med problemer kan ringe ind.

- Det er fuldstændig uoverskueligt for et barn at finde rundt i de snørklede juridiske gange i det offentlige klagesystem, siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Regeringen indførte i 2012 børnekontoret for at styrke børns rettigheder, hvilket blandt andet kom i forlængelse af anbefalinger fra FN's Børnekomité.

Hos Børnesagens Fællesråd anerkender man, at Ombudsmandens Børnekontor har været et godt tiltag for nogle børn og unge, men at der er behov for handling.

- Vi skal sikre os, at man ikke falder ned imellem flere stole. Vi så for eksempel gerne, at børnekontoret fik udvidet sin funktioner, siger formand René Skau Björnsson.

Hos det statslige råd Børnerådet kalder næstformand Lisbeth Wilms de mange afviste klager bekymrende.

Hun peger på, at der er behov et mere enkelt klagesystem samt bedre oplysning til børn og unge.

Børnerådet vil nu tage de mange afvisninger op med ombudsmanden, inden man tager stilling til, hvad der helt konkret skal laves om.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.