Børneminister roser enkelt klagested for børn
Det er umiddelbart en god idé med klageinstans for børn, som tager problemet gennem systemet, mener minister.
Socialminister Manu Sareen (R) er positiv over for forslagene og har bedt sine embedsmænd om at undersøge sagen.
Socialminister Manu Sareen (R) er positiv over for forslagene og har bedt sine embedsmænd om at undersøge sagen. Foto: JACOB EHRBAHN/POLFOTO


Børn skal kun klage et sted over det offentliges behandling, og den instans skal overtage ansvaret for klagens gang gennem det juridiske virvar af danske klageinstanser hos kommunen, de sociale nævn og ankestyrelsen.

Sådan lyder opskriften til en bedre retsstilling for børn ifølge Børnesagens Fællesråd, og minister for børn, ligestilling og sociale forhold Manu Sareen (R) synes, at det umiddelbart lyder som en god idé.

- Jeg synes, at det lyder som en god idé, men vi er ved at undersøge området, så jeg kan ikke lægge mig fast en model på nuværende tidspunkt, siger Manu Sareen til Ritzau.

- Der er mange indgange til at klage, og derfor har jeg bedt mine embedsmænd om at kigge på området, og om vi kan gøre det bedre, fortæller ministeren.

Opfordringen om en enkelt klageinstans kommer fra børneorganisationerne, efter at det søndag er kommet frem, at ni ud af 10 sager ved Børnekontoret under Ombudsmanden afvises, fordi klagen er havnet det forkerte sted.

Sidste år blev 719 ud af 769 klager afvist, skriver Berlingske på baggrund af en aktindsigt hos Ombudsmanden.

- Børn har brug for at blive taget alvorligt første gang og skal ikke henvises til at ringe til et andet sted, siger formand for Børnesagens Fællesråd René Skau Björnsson.

- Vi mener, at børn skal kunne ringe til en telefon, og derfra skal der være en person, som følger sagen helt til dørs, for ellers risikerer børnene at give op, siger han.

Ministeriet forventer at have undersøgelsen af børns muligheder for at klage færdig inden sommerferien. Undersøgelsen vil også se nærmere på omkostningerne ved de forskellige modeller.

- Jeg ønsker at gøre det bedst mulige for børnene, så hvis jeg og organisationerne kan blive enige om, at én klageindgang er det, så er det jo dumt ikke at gå ned ad den vej, siger Manu Sareen.

Regeringen etablerede i 2012 Ombudsmandens Børnekontor for at styrke børns rettigheder.

Hos Børnesagens Fællesråd anerkender man, at Ombudsmandens Børnekontor har været et godt tiltag for nogle børn og unge, men at der er behov for handling, så børn ikke falder ned mellem flere stole.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.