Boeings kampfly slår på økonomien i slutspurt
Kampfly-bejler lancerer slutspurt med fokus på flyenes pris. Klogt, for penge er akilleshælen, siger professor
Boeing slår i nyt reklamefremstød på, at dets F-18 Super Hornet tilsyneladende er det billigste af de tre kandidater til at blive Danmarks nye kampfly.
Boeing slår i nyt reklamefremstød på, at dets F-18 Super Hornet tilsyneladende er det billigste af de tre kandidater til at blive Danmarks nye kampfly. Foto: Mark Wilson/AP


Med en landsdækkende reklamekampagne sætter amerikanske Boeing nu en slutspurt ind for at få Danmark til at vælge kampflyet F-18 Super Hornet som arvtager for de skrantende F-16-jagere.

F-18 Super Hornet er det ældste og også angiveligt det billigste af de tre kandidater, der desuden tæller det europæiske Eurofighter og det amerikanske F-35.

Og netop fokus på økonomien er fremtrædende i kampagnen, hvor Boeing henviser til en rapport, der viser, at F-18-flyet er "20 milliarder kroner billigere end vores konkurrenter".

Til at bakke kampagnen op har Boeing fløjet sin senior vice president, Tom Bell, til København, og med sig i bagagen har han en bekymring for Danmarks økonomi, hvis valget ikke falder på netop hans tomotorers kampfly.

- De fleste danske skatteydere er ikke klar over, at valget af nye kampfly vil have en stor betydning for den danske økonomi igennem de kommende årtier, siger Tom Bell i en pressemeddelelse.

På Københavns Universitet har professor i international politik Ole Wæver fulgt den årelange proces omkring kampflyindkøbet tæt.

Og han forstår godt, at Boeing hiver økonomien frem kort inden politikernes forventes at beslutte sig for, hvilket og hvor mange fly, Danmark skal købe.

- Det er taktisk klogt lige netop nu, hvor politikerne skal til at have pengene op af lommen.

- Boeing vejrer morgenluft, for hele kampfly-spillet har det seneste halve år bevæget sig i retning af, at økonomien fylder mere og mere, siger han.

Det anslås, at indkøbet af nye kampfly vil beløbe sig til mellem 20 og 30 milliarder kroner alt efter typevalg og antal. Hertil kommer mellem 60 og 90 milliarder kroner i drifts- og vedligeholdsudgifter over de 40 år, de forventes at holde.

Aftalen er, at pengene skal findes inden for rammerne af Forsvarets eget budget, men det er ifølge Ole Wæver tvivlsomt, om det løfte holder.

- Det er bare ikke realistisk. Det er blevet mere og mere tydeligt, at projektet ikke hviler i sig selv økonomisk, siger professoren.

Derfor er det ifølge Ole Wæver også en ubehagelig opgave, der venter politikerne, hvis de ender med at måtte erkende, at kampfly-indkøbet skal tilføres nye penge.

- I en tid, hvor den økonomiske grønthøster kører over de fleste områder, bliver det utroligt svært for politikerne at trylle en hel masse ekstra penge frem til at købe kampfly for, siger han.

Forsvarsminister Peter Christensen har varslet en åben og folkelig debat om kampfly-valget, men vil torsdag ikke udtale sig i sagen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.