Er du utilfreds med det offentlige? Hvis du kan sige ja, så ret din utilfredshed mod andre end de offentligt ansatte.
Det skriver speciallærer Bo Andersen i et debatindlæg i Politiken.
- De offentligt ansatte er samfundets bærme. Det er sygeplejersker, skolelærere, sosu’er, pædagoger og sagsbehandlere, som tager sig af de gamle og unge, syge og raske, morgenfriske og morgentrætte, de lærende og de døende, skriver Bo Andersen.
Både han og kæresten er offentligt ansatte. Han er lærer på en specialskole, og hun er sygeplejerske på et hospital.
Og gang på gang oplever de skæld ud for prioriteringen af deres arbejde.
Men det er ikke dem, som laver prioriteringen. Det er dem, som udfører prioriteringen. Og det er her kæresteparret bevæger sig ind på øretævernes holdeplads, "nødvendighedens prioritering", som Bo Andersen kalder den daglige udfordring.
- Og vi skal nok nå jer alle sammen - bare ikke altid, når I gerne vil have det. Det løber kun rundt, hvis vi praktiserer nødvendighedens prioritering, og det betyder, at du eller dit barn ikke altid kommer først, skriver Bo Andersen.
Til Avisen.dk siger Bo Andersen, at tonen kan være grim og fyldt med ikke så rare tillægsord, og det kan tillægges, at den nære kontakt forsvinder i effektivisering og målstyring.
- På den måde kan man sige, at public management er gået ud over den nære kontakt, siger Bo Andersen.
Han opfordrer til, at folk skal være konstruktive og i stedet for at overfuse de offentligt ansatte, så skal folk engagere sig, skrive læserbreve, forlange flere hænder fremfor effektiviseringer og lade være med et stemme på partier der ønsker lav eller ingen vækst i det offentlige.
- Og så skal man klage med rettidig omhu. Man skal nemlig have en klagemulighed, men nogen gange må man vente og klage til de rigtige. Hvis det handler om mål og rammer, så er det en ledelse, man skal klage til, siger Bo Andersen og opfordrer dermed til klager og brok, men bare ikke til ham, kæresten og kollegerne.
New public management (NPM) - eller i daglig tale public management - er et system indenfor ledelse, der er benyttet af de offentlige forvaltninger siden 1980'erne med det formål at modernisere den offentlige sektor.
Kilde: Wikipedia