B&O-aktien lukker aktiehandlen for fuld musik
Værdien af tv- og radio-producenten blev tirsdag skruet gevaldigt op efter meddelelsen om et frasalg.
Bang & Olufsen indgår en licensaftale med amerikanske Harman International Industries og sælger sine aktiver, der omfatter lydsystemer til luksusbiler. (Simon Fals/POLFOTO/arkiv)
Bang & Olufsen indgår en licensaftale med amerikanske Harman International Industries og sælger sine aktiver, der omfatter lydsystemer til luksusbiler. (Simon Fals/POLFOTO/arkiv) Foto: SIMON FALS/POLFOTO


Der er grund til at skrue godt op for musikken på anlægget i Bang & Olufsens hovedsæde i Struer omkring Herning.

B&O-aktien sluttede nemlig tirsdag 28 procent højere i 64 kroner efter meddelelsen om, at selskabet sælger sine aktiver i den såkaldte Automotive-forretning.

Det niveau er ikke set siden august sidste år, og det er et godt stykke fra bunden i januar i år på 31 kroner.

Det er Harman International Industries, der har meldt sig som køber af Bang & Olufsens Automotive-division, der sælger lydsystemer til blandt andre Mercedes, BMW og Audi.

Amerikanske Harman Corporation har en markedsværdi på 65 milliarder kroner og over 14.000 ansatte.

Den store stigning gør samtidig selskabet omkring 650 millioner kroner mere værd.

Dermed har den danske tv- og radio-producent en samlet markedsværdi på knap 2,8 milliarder kroner.

Salgsprisen er på 1170 millioner kroner kontant, og salget kommer som lidt af en overraskelse, vurderer Jesper Christensen, der følger Bang & Olufsen som analytiker hos Alm. Brand Markets.

- Det virker også til at være en høj pris. Det er to gange mere, end hvad divisionen solgte for sidste år. Kigger man på det samlet, er det en betydelig forudbetaling og en løbende licensaftale, som de ser ud til at have stor tiltro til, siger han.

Derudover kan B&O i løbet af de næste 20 år få licensbetalinger, der giver endnu større indtægter.

- Hvis man tager både det kortsigtede og det langsigtede med, svarer det til hele markedsværdien af B&O, siger Jesper Christensen til Ritzau Finans.

Fremover vil selskabet alene satse på den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne gennem de to mærker Bang & Olufsen og B&O Play.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.