Blot hver 20. danske bil med snydesoftware er ordnet
Kun ganske få danske Volkswagen-biler har været på værksted efter skandale med dieselmodeller.
Volkswagens image har lidt under dieselskandale. Arkivfoto.
Volkswagens image har lidt under dieselskandale. Arkivfoto. Foto: Colourbox/Free


Kun 4,5 procent - knap hver 20. - af de danske dieselbiler, der på grund af Volkswagens snydesoftware udleder for meget af de såkaldte NOx-gasser, er udbedret, selv om der er gået knap et år, siden svindlen blev opdaget.

Det viser en opgørelse, som Færdselsstyrelsen har udarbejdet for Ingeniøren.

91.000 danskeres biler af mærkerne VW, Skoda, Audi og Seat er ramt af skandalen, hvor VW installerede software, så det så ud, som om bilerne overholdt grænsen for udslip af sundhedsskadelige kvælstofilter.

Allerede i november sidste år lovede VW, at samtlige 11 millioner snydebiler på verdensplan ville blive udbedret inden udgangen af 2016. Men nu bliver det i bedste fald næste år, at det sker, skriver Ingeniøren.

- Det er fuldstændig uacceptabelt, at der skal gå så lang tid. Skandalen ruller blot videre. Det er skidt for miljøet og for folkesundheden, siger Christel Schaldemose (S) til Ingeniøren.

Hun er medlem af det undersøgelsesudvalg, som Europaparlamentet har nedsat til at kulegrave skandalen.

Ifølge Volkswagen har virksomheden først har fået tilladelse til at begynde indkaldelsen af biler i marts. Siden har virksomheden indkaldt knap 10.000 biler på sine værksteder, forklarer Søs Righolt, der er pressechef for Volkswagen i Danmark.

- Vi vil rigtig gerne have lavet disse opdateringer så hurtigt som muligt, men vi kan ikke gøre det, før vi har de endelige godkendelser fra de tyske og danske myndigheder, siger hun til Ritzau.

- Og da man er meget grundig, og der er tale om mange hundrede forskellige modeller, så tager processen noget tid.

Chefkonsulent Niels-Anders Nielsen fra Færdselsstyrelsen er medlem af den taskforce under Transportministeriet, der håndterer dieselsvindlen herhjemme. Han påpeger, at der er tale om hundredvis af bilmodeller, som hver for sig skal testes.

- Derfor kan det ikke gå hurtigere, siger han til Ingeniøren.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.