RYANAIR: DISCOUNT I LUFTEN
Blokade mod Ryanair i hele landet
Fagbevægelsen varsler blokade mod Ryanair i hele landet, så lufthavnene i Billund og Tirstrup også bliver ramt. Det erfarer Avisen.dk.
Ryanairs fly i Billund kan snart blive ramt af en blokade. Det kan komme til at koste job i byen.
Ryanairs fly i Billund kan snart blive ramt af en blokade. Det kan komme til at koste job i byen. Foto: Martin Dam Kristensen/Scanpix/arkivfoto.


Fagbevægelsen kører nu det tunge skyts i stilling mod Ryanair og varsler blokade mod flyselskabet i hele landet. Det vil sige, at Ryanairs flyvninger til og fra Billund, København og Tirstrup ved Aarhus kan blive lammet. Det erfarer Avisen.dk.

Serviceforbundet har tidligere varslet blokade i Københavns Lufthavn fra og med lørdag 18. juli. I Billund og Tirstrup ved Aarhus kan blokaden angiveligt begynde 23. juli.

Hvis blokaden træder i kraft, vil medlemmer af LO-forbund i lufthavnene ikke  løfte en finger for Ryanair. Det betyder blandt andet, at Ryanair ikke vil kunne få benzin på sine fly; bagage vil ikke blive tjekket ind; flyene bliver ikke gjort rent; og Ryanairs personale vil formodentlig ikke kunne komme gennem sikkerheds-kontrollen.

Alt i alt vil blokader gøre det noget nær umuligt for Ryanair at flyve ud og ind af lufthavnene.

Møde på otte minutter

Beslutningen om blokade i hele landet kommer i kølvandet på et møde i dag mellem Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, og formanden for Serviceforbundet, John Dybart.

- Mødet tog kun otte minutter og er det korteste, jeg nogensinde har haft med en arbejdsgiver. Jeg blev ikke en gang færdig med at dele vores forslag til overenskomst ud, før Eddie Wilson havde meddelt, at de under ingen omstændigheder vil indgå en overenskomst med os, fortæller John Dybart til Avisen.dk.

På ham virker det som, at Ryanair reelt ønsker at drive virksomhed i Danmark.

- Ryanair virker arrogant og som om, at de trods dommen imod dem i Arbejdsretten ikke overhovedet vil acceptere den danske model, siger John Dybart.

Han synes, at fagbevægelsens krav er helt fair.

- Beregninger fra konsulentfirmaet COWI viser, at de kun skal hæve billetprisen med 37 kroner pr. styk for at få råd til at give alle ombord på deres fly anstændige løn- og arbejdsvilkår. 37 kroner - det er jo ikke mere end en pakke cigaretter, siger John Dybart.

Måske slut med base i Billund

Efter mødet blev personaledirektør Eddie Wilson spurgt om, hvad man vil gøre, hvis der der kommer sympati-aktioner i København eller andre steder i landet.

- Så vil vi overveje at nedlægge vores base i Billund, sagde Eddie Wilson.

Topchefen for Ryanair, Michael O'Leary, har tidligere sagt, at en blokade i hele landet mod selskabets flyvninger vil føre til, at Ryanair nedlægger sin base i Billund - København har man allerede besluttet at nedlægge.

Når man nedlægger en base betyder det, at selskabets kabinepersonale og piloter ikke længere skal bo i nærheden af lufthavnen og flyve ud derfra.

Det kan komme til at koste arbejdspladser i Billund Lufthavn, hvis Ryanair samtidig skærer ned på antallet af afgange.

I København har Ryanair meldt ud, at man trods lukningen af basen vil forøge antallet af ruter, så man kommer op på 14 i løbet af det næste års tid.

Ingen udsigt til overenskomst

Med et varsel om blokade i hele landet vil Serviceforbundet og LO-fagbevægelsen lægge maksimalt pres på Ryanair for at tegne en overenskomst.

Udsigterne til at få Europas største flyselskab til at indgå en aftale med den danske fagbevægelse er dog noget nær lig nul. Så sent som i går sagde Ryanairs topchef, Michael O'Leary:

- Vi kommer ikke til at anerkende de danske fagforeninger, og vi kommer ikke til at indgå en overenskomst med dem.

- Der er fri bevægelighed i EU, og vi skal ikke anerkende hverken kommunistpartiet eller Nordkorea for at få lov at beflyve Danmark.

Ryanair har eksisteret i 30 år og har ikke tegnet overenskomst i noget land.

Vil ikke have A- og B-hold

På et pressemøde i går fortalte tre danske piloter og udenlandsk kabinepersonale, at de var tilfredse med deres løn- og arbejdsvilkår i Ryanair. Så hvorfor kører fagbevægelsen hårdt på med at varsle blokade?

- Der er nogle få ansatte i Ryanair, som har det godt, og de blev så stillet frem. Men der er rigtigt mange, som har dårlige vilkår. Det gælder typisk de over 50 procent af kabinepersonalet, som arbejder for Ryanair via et bemandingsbureau som Crewlink, siger John Dybart fra Serviceforbundet og fortsætter:

- Vi kan ikke acceptere, at der er et A- og et B-hold på Ryanairs fly. Alle skal have rimelige vilkår.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.